onsdag 2 april 2014

Tio signerade exemplar av Vredesverk att vinna!

Tävlingens form
Dags att tävla om tio signerade och numrerade friexemplar av romanen Vredesverk.

Tävlingen är precis som förra gången en frågesport. Fem dagar i sträck, från söndagen den 6 april till torsdagen den 10 april publiceras en ny tävlingsuppgift någon gång mellan klockan 18.00 och 18.30 här på denna blogg och på Fria ligans forum. Varje uppgift består av delfrågor med mer eller mindre tydlig anknytning till Vredesverk och Trakorien. Svar på frågorna ska mailas till adressen trakorien@hotmail.se senast klockan 16.00 påföljande dag varpå svaren offentliggörs och frågan därmed stängs. För sent inkomna svar är ogiltiga. Alternativt kan man skicka svaret som personligt meddelande till "Brior" (mig) på Fria Ligans forum.

Poängberäkning

Varje korrekt svar på en delfråga kommer att ge två poäng (ett poäng om man har nästan rätt). För varje tävlingsuppgift får det först inkomna mailet med korrekta svar på samtliga delfrågor dessutom 5 poäng, det därnäst inkomna mailet med korrekta svar får 4 poäng, det tredje 3 poäng etc. Det lönar sig alltså att vara snabb.

Vinnare

Tio tävlande vinner varsitt personligt signerat och numrerat exemplar av romanen Vredesverk. Högst totalpoäng när tävlingen avslutats får bok nummer 1, näst högst totalpoäng får bok nummer 2 etc. Om två pristagare hamnar på samma poäng så lottas numren ut.

Begränsningar och ordningsregler
Det är bara tillåtet att skicka in ett mail med alla sina svar per dag, per tävlingsuppgift, per mailadress och per person. Efterföljande mail från samma håll beaktas inte. Man får om man så vill skicka ett likalydande svar på samma villkor i form av PM till "Brior" på Fria ligan. Jag väljer då det meddelande som inkommer först och kastar det andra osett. En tävlingsdeltagares samtliga svar måste vara inskickade från samma mailadress för att de olika uppgifternas poäng ska sammanräknas när tävlingen är slut. Den tävlandes namn, adress, telefonnummer och postadress måste anges i varje inskickat mail för att svaret alls ska vara giltigt. Kontaktuppgifterna stannar hos mig men vinnarnas namn kommer att nämnas publikt. Man kan inte delta anonymt. Personer som läst romanen innan den publicerades eller har varit inblandade i redigeringen får inte delta.

Domare
Erik Granström är enväldig domare i tävlingen. Det är tillåtet att gnälla på frågor, bedömning eller formalia. Möjligen känns det bättre men det leder sannolikt ingen vart.

Förra tävlingen
Om ni vill se hur förra tävlingen gick till så kan ni kika på dessa länkar: Frågorna. Svaren och resultatet


Håll ögonen öppna söndagen den 6:e vid sextiden! Diskutera gärna här om ni undrar över något.

12 kommentarer:

Erik Granström sa...

Tänker någon vara med?

Magnus sa...

Jag tänker försöka men förra gången var det rätt klurigt. Går det att få tag på ett signerat exemplar på något annat sätt? Förra gången var det möjligt genom att förhandsboka på SF-bokhandeln om jag inte minns fel. Ledde till att jag köpte två exemplar bara så jag skulle kunna ebvara den signerade i perfekt skick. :)

Anonym sa...

Jag tänker delta. I förra tävlingen kom jag elva så den här gången hoppas jag på bättre resultat. :)

/Birke

Erik Granström sa...

Magnus: Tävlingen blir nog klurig nu också, men det är ju lika för alla så hur många poäng man behöver för att vinna kan variera. Notera att man denna gång får proportionellt mer för rätt delsvar och mindre för att vara snabb och fullständig.

I övrigt kommer med 99% säkerhet de 50 först förhandsbeställda böckerna på Sf-bokhandelns webbshop numreras och signeras, så om du kastar in en beställning omgående så har du ditt signerade ex som i en liten ask. Vi bestämde nämligen detta idag och det har inte påannonserats på annan plats än i detta svar till dig än så länge ;-). Att det bara blir 50 och inte 100 signerade ex denna gång beror på att det senast tog mig två dagar i Stockholm att signera så jag tyckte att 50 fick räcka.

Sedan finns det förstås möjlighet att få böcker signerade på plats i någon av bokhandlarna där sådant inträffar. Hittills bestämt är 17-18 april i Göteborg (Sfb + Gothcon) samt 26 april på Drottninggatans bokhandel i Uppsala. Det blir med all säkerhet signering på Sfb i Stockholm också men vi har inte bestämt när, och kanske i Malmö även om inget är sagt där.

Om vi stöter på varandra någon annanstans så signerar jag förstås också gärna, exempelvis vid något konvent - kanske Swecon i Gävle i juni? I sista hand kan det ordnas med posten antar jag.

"De löser se'", som min farmor från Värmland sade, "... å löser de se ente så kan de kvette."

Joel Haglund sa...

Jag tänker definitivt vara med!

Jonathan Olsson sa...

Jag kommer också att delta, blir roligt!

Anonym sa...

Ska gora ett forsok, aven om: i) det var lange sedan jag laste bockerna, ii) mitt minne for detaljer lamnar mycket att onska... Skont att hora att man kan fa ett signerat ex pa andra vagar ocksa.

/Blixa

Kristoffer S sa...

Tävlingen var väldigt rolig förra gången. En positiv bieffekt var att jag upptäckte Musorgskij.

Magnus sa...

Hej,

Tack för svaret Erik, tyvärr läste jag inte det förrän nu men kastade omedelbart in en beställning och hoppas att det inte är försent! Nu ska jag läsa om Slaktare små och förbereda mig på Vredesverk och hoppas på det bästa.

Tack för tipset!
Mvh Magnus

Erik Granström sa...

Magnus: Det är fortfarande inte ute någon annanstans så det är nog lugnt. Annars fixar vi det på något sätt.

Magnus sa...

Erik, det låter bra det. Kommer jag bli tvungen att köpa dubblett den här gången med då jag inte vill förstöra klenoden. :)

Mvh Magnus

Erik Granström sa...

Anders: Man behöver inte veta så mycket om Trakorien eller böckerna för att delta. Bäst är nog en del allmänbildning i riktning mot historia, litteratur, film och musik samt lite kreativitet i webb-sökande.