onsdag 28 december 2011

Pressen om konfluxsviten

Här är länkar till recensioner och artiklar i tidningar:

Om metalalbumet Mörkrets tid
* Om ”Mörkrets tid” i Upsala nya tidning, april 2018
* Intervju på den nederländska metalsidan Lords of Metal, oktober 2018

I samband med Vanderland
* Lästips i Nya Wermlandstidningen, juli 2017. Hedrande sällskap!
* Per Israelson filosoferar i Svenska Dagbladets understreckare den 9/3 2017 om bokseriens koppling till rollspel.
* Daniel Lehto är översvallande i Biblioteket i Fokus, nr 4, 2016
* Intervju i Upsala nya tidning av Susanne Sigroth-Lambe den 24/5 2016
* Intervju i magazinet Biz & Art, sid  75-77. (och jag är faktiskt nykter på bilden om ni undrar).
* Daniel Lehto påannonserar Vanderland i BiF, april 2016


Efter Vredesverk
* Tim Andersson intervjuar mig om att skriva romaner från spel i Upsala Nya Tidning den 16/8 2015
* Per Israelson recenserar Vredesverk i Svenska dagbladet den 13/6 2014
* Susanne Sigroth-Lambe intervjuar mig i Upsala nya tidning den 31/5 2014
* Viktor Eriksson intervjuar mig i Göteborgsposten den 17/4 2014 inför signering i Göteborg


Efter Slaktare små och Svavelvinter
* Lotta Olsson skriver kort om rollspelet i DN den 24/11 2012
* Adam Turic intervjuar mig i tidningen Uppsala Fria den 10/10 2012
* Nina Brevinge om fantasy i tidningen Fokus den 31/5 2012
* Tim Andersson i Upsala nya tidning den 2/3 2012
* Erik Jersenius i Gefle dagblad den 20/2 2012
* Lotta Olsson i Dagens nyheter den 21/1 2012
* Per Israelson i Svenska dagbladet den 28/12 2011

18 kommentarer:

Kosta sa...

Ruskigt kul att läsa - grattis till recensionen! :)

Nils L sa...

Bra recension, även om man nästan måste ha läst boken för att förstå den. Jag hoppas att den bidrar till att dina böcker når ut till den stora publiken!

Anonym sa...

Oj, bara att gratulera!

Magister sa...

STORT grattis!!

"Borges för det episka formatet" minsann! :D

Erik Granström sa...

Tack ska ni ha. Jag blev väldigt glad över att omnämnas och dessutom så positivt. Det känns som en verklig sporre för det fortsatta skrivandet.

Erik Horned sa...

Ett stort grattis till dig Erik för den fina recensionen. Inte varje dag som SVD tar in en fantasy-recension.

Med en förhoppning om ett galet bra 2012.

/Erik Horned (som förövrigt var en av dem som blev skjutsad av just dig och din svärfar till den ö som är förebild till Clusta Noba. Vi spelade sen Svavelvinter ute på berghällen i sann ultra-gamer anda. En stor händelse i mitt liv.)

Erik Granström sa...

Erik H: Tack ska du ha. Episoden med de galna Stockholmarna som trodde att de kunde ta en färja till Clusta Noba är för alltid en del av även min mytologi.

Vi får träffas på en pub någon gång och prata gamla minnen!

Klaatu sa...

Eftersom Slaktare Små är en så annorlunda bok har det varit svårt för mig personligen att sätta ord till vad jag egentligen tycker om boken. Jag tycker dock att Per Israelsson slår huvudet på spiken när han säger: "Stundtals blir den episodiska mångfalden väl splittrande, tempot saktar in, trådar hänger i luften och det blir tydligt att Granström bygger upp inför en kommande avslutning."

Erik Granström sa...

Klaatu: Jag förstår vad du menar men Israelson stannar ju inte med det citat du refererar som tur är. Bortsett från den språkliga tematik som han kommenterar så ligger väven som ett övergripande tema i mina böcker, den väv som dyker upp redan i Svavelvinter när Kronolaben ska invigas och som symboliserar världens själva struktur. Jag försöker bygga just en väv av trådar i berättelsen med ambitionen att de ska bilda en sammanhållen helhet genom att vara tätt sammanflätade. Denna helhet tror jag bättre kommer att kunna urskiljas när alla fyra böckerna är klara i och med att de då förhoppningsvis knutits samman till en enhet. Ändå gläder det mig att Israelson anar ansatsen om man fortsätter at läsa efter ditt citat: "Samtidigt medför mångfalden en sorts faktisk kropp, berättelsen blir till levd erfarenhet ..." etc.

Arlukin sa...

Läste själv precis ut boken. Bra jobbat Erik. Shagul blev snabbt en riktig favorit. Men du får vara lite snabbare med att ta fram nästa bok, än vad du var med den här. Orka vänta =)

Erik Granström sa...

Arlukin (är inte det en av aktörerna i Commedia dell'Anco?): Jag gör så gott jag kan och har hopp om en snabbare förlossning denna gång.

Anonym sa...

Hej Erik -

Gratulerar till den utmärkta (och genomtänkt skrivna) recensionen i SvD! Roligt att du nu får den seriösa uppmärksamhet som du förtjänar. Skriv på!

Gunnar R

Klaatu sa...

Erik: Kan bara instämma i ditt svar på min kommentar. Min känsla är som Per skrev att Slaktare Små bygger upp som tusan för kommande delar. Det kan därför vara litet orättvist att bedöma Slaktare Små innan man har läst hela den färdiga tetralogin. Som enskilt verk tyckte jag dock att det var litet för många karaktärer att hålla reda på och att tempot just därför var för långsamt. Nu ska du inte tro att jag tycker Slaktare Små var en dålig bok, tvärt om. Den har ju faktiskt lyckas bygga upp mina förväntningar som tusan inför kommande böcker. Det ska verkligen bli spännande att läsa upplösningen på alla de lösa trådar som snyggt och prydligt skall knytas samman.

Erik Granström sa...

Gunnar R: Tack ska du ha. Förtjänt eller ej så var det en väldig lättnad att få en seriös och positiv recension i en större tidning. Nu känns det som att jag kan lägga den oron bakom mig och fokusera på fortsättningen.

Ps: Jag får väl en ljudkopia så småningom... ;-)

Erik Granström sa...

Klaatu: Jo, jag har inte så mycket att invända mot det du säger och ska försöka infria förväntningarna efter förmåga. Egentligen blir de fyra böckerna en enda gigantisk sammanhängande roman och jag är själv spänd på hur det hela ska te sig när bygget är klart. Mitt mål är att alla fyra delarna ska relatera till varandra oberoende av de andra delarna om det låter begripligt (tetraeder någon?). Det känns i alla fall genomförbart när jag försöker överblicka min egen plan och med Slaktare små tror jag att den bredaste delen av kalven passerat födslovägarna för att ta en veterinär* metafor. Jag ska varken behöva kasta in lika många nya personer eller påbörja särskilt många nya trådar utan i fortsättningen är det hopknytandet som gäller. Ransarderna tillkommer förstås men redan i den tredje delens första få kapitel har jag börjat plocka in gamla bekanta såsom vävarmunken från kronolabens invigning och Arn Dunkelbrinks bror Ambrion Blåtryne.


(*OBS ingen särskrivning; 'veterinär' som adjektivform)

Jerry sa...

Ett stort grattis från mig också! Det var verkligen en översvallande positiv recension så som jag läser den. Ett fint bevis på att romanbygget håller, om du frågar mig. Way to go!

Kristoffer Nåhem sa...

Hej Erik,

Det slår mig att inte satiren i dina böcker nämns mer i recensionerna. Det vimlar av dom och Trakorien blir en härlig spegel av vår egen skruvade värld.

Gillar, som alltid, även de religiösa synsätten du givit olika personer och genom dem visar ur rätt eller fel man kan tänka.

Slaktare Små är en bibel. Många böcker i en bok.

Har en del sidor kvar och njuter i stora drag.

Erik Granström sa...

Kristoffer: Kul att du gillar boken! Du har rätt i att satiren inte nämns så ofta i recensioner. Se även de senaste inläggen i tråden: http://erik-granstrom.blogspot.com/2011/10/recensera-eriks-bocker.html för liknande diskussion.

Jag hoppas förstås att några av er ska recensera och då ta upp de aspekter ni uppskattar.