måndag 7 april 2014

Tävlingsomgång 2 - På scenen

Det här är andra tävlingsomgången av fem där man kan vinna ett av tio signerade och numrerade exemplar av romanen Vredesverk. De fem tävlingsomgångarna publiceras här på bloggen under dagarna 6-10 april och läggs ut en per dag klockan 18.00 eller strax därefter. Reglerna finns här.

OBS!
Tävlingsomgångarna två och tre slutar redan klockan 14.00 och frågorna till omgång tre och fyra (tisdag och onsdag) läggs ut redan klockan 16.00. Det beror på att jag inte finns på plats kl 18 dessa dagar.



Fråga 2.1: På vilken teaterpjäs anspelar följande citat?

”Stackars Girinda. Jag kände henne väl”, sade isdruiden och höll upp hjärtat. ”Nu är du död och ditt blod stelnat. Inte heller jag lever trots att jag fortfarande härmar livets rörelser.”

Fråga 2.2: Vem sjunger teatersången som följande citat anspelar på?

”Skeppet med åtta segel kommer att angöra kaj och hundra män beträda Myrstackens skuggor. Murarna runt er sorgliga soptipp kommer att falla och alla härinne släpas ut ur sina kojor. När ni sedan läggs framför mina fötter i kedjor och soldaterna frågar mig vilka som ska dö så kommer jag att svara: Alla!”

Fråga 2.3: Den levande statyn Nekromorbus i Svavelvinter är hämtad från en känd opera. Vilken är kopplingen mellan Nekromorbus och teatern ”Burladåren av Savallo” på Venderskaj i Tricilve?

Fråga 2.4: Vilken teaterpjäs anspelar följande citat på?

”Alltid döda och slå sönder!” svarade Jarmona. ”Du har i sanning blivit en drake värdig din tatuering men tiden att krossa är över. Nu har vårt missnöjets natt förbytts till underbar dag av Shamashi sol. Ett rike ser till oss två som sina ledare och det är vår plikt att möta deras förväntningar."

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gillar att du använde formen "Jag kände henne väl". En form som brukar räknas som en vanlig felcitering av Hamlet. Är du inte rädd för arga mail?

/Mattias

Erik Granström sa...

Nädå, jag har ju aldrig påstått att Hamlet sade så. Dessutom är alla mina bloggföljare så fridsamma. Jag känner dem väl ;-)