onsdag 9 april 2014

Tävlingsomgång 4 - svenska dikter

Det här är fjärde tävlingsomgången av fem där man kan vinna ett av tio signerade och numrerade exemplar av romanen Vredesverk. De fem tävlingsomgångarna publiceras här på bloggen under dagarna 6-10 april. Sista omgången läggs ut imorgon torsdag klockan 18.00. Reglerna finns här.



Fråga 4.1: Versraderna i följande citat bygger på en svensk dikt. Vilken dikt och vem skrev den?

”De två sökte upp ett närliggande andaktsrum där de serverades te av en adept. Dobcharel tog fram en liten dosa jord från hemlandet och strödde fem korn i drycken, ett till varje versrad:

Subarda älskar jag
Subarda dricker jag
Subarda sjunger jag
Subarda lever jag
Subarda dör jag”



Fråga 4.2: Följande rad ur Vredesverk är en pastisch på en svensk dikt. Vem skrev den?

Strunt är strunt och tölp är tölp om än i gyllne hosor”, fnyste draken med en svavelpust.

Fråga 4.3: Var och vilket år utspelar sig händelserna i dikten som följande citat från Vredesverk bygger på?

”Det var som en underlig, osann syn, för en feberyrande blick. De gav sig av i tysthet och i mörkret var det ingen som såg dem gå. Snart fanns bara nattens stillhet runt den märkliga processionen av fyrtio blinda krigare utrustade med svärd av fibrat glas.”

Fråga 4.4: Nastigast lånar kanske inte följande ord från en svensk dikt, men väl från en orakelkollega i äldre nordisk diktning. Vem är det som drömmer i första meningen?

”Tvungen har jag talat, nu skall jag tiga”, svarade oraklet roat. ”Eller hur är det glasmannen själv brukar säga: 'Det vi inte kan tala om måste vi förbigå med tystnad.' ”

Fråga 4.5: Nastigast citerar glasmannens förebild i den kursiva meningen ovan. Vilken bok och var i boken står det citerade? (Varken svensk eller dikt får jag erkänna)

Fråga 4.6: Kanske ingen dikt, men väl en känd svensk. Vem citerar vindhäxan nedan?

De andra tycktes inte förstå, men Silvia Miranda ropade mot havet. »Vad har du gjort med dig själv?! Du som lärde mig att en människa inte kan leka med djuret inom sig utan att helt bli en best eller leka med lögnen utan att förlora rätten till sanning?!«

Inga kommentarer: