tisdag 1 april 2014

Prequel - den fjärde konfluxen



Nu sedan jag skrivit klart Vredesverk och grovplanerat den avslutande delen av min romansvit har jag mer och mer känt behov av att klarlägga de tidigare skeenden som lett fram till Trakoriens bildande. Den femte konfluxen är på ingående och den tredje konfluxen har redan omtalats som en serie katastrofer: en stor svärm köttätande insekter svepte över Argond och minskade befolkningen med fyra femtedelar, crurerna flyttades till Marjura etc. Den fjärde konfluxen har emellertid knappt berörts trots att den var avgörande för kontakterna mellan det sydliga Melukha och Trakorien.

Jag började bara för någon vecka sedan skissa en tillbakablick liknande den i Slaktare små när Shagul kommer hem för att konfrontera sin mästare. Snart märkte jag emellertid att mer fanns att säga och därför har jag nu beslutat att som nästa bok publicera en prequel till Svavelvinter. Den kommer att utspela sig runt 600 år f.kron. och främst beröra "De heliga svanarnas seglats", där trakoriernas föregångare klavykerna räddade befolkningen på den sjunkande ön Kymm.

Rent konkret innebär projektet att det blir sammanlagt fem böcker i Krönikan om den femte konfluxen och att den avslutande delen kommer att dröja ytterligare några år, men i gengäld får läsarna stifta bekantskap med den första indultan av Orkidema och Shaguls föräldrar, besöka Morëlvidyn och ingående lära känna raugonernas kultur.

Bilden visar hur de första klavykerna besöker Melukha.

10 kommentarer:

Fredrik Kjällbring sa...

Jag gick på det först. Men visst skulle det vara en intressant bok det med.

Jonas sa...

jag hann bli jätteglad över den extra boken i ungefär en minut.... april april : (

Mäster Mäkolv sa...

Seriöst Erik... den här boken behöver skrivas. :)

Henke sa...

Jag erkänner. Jag blev lurad där ett ögonblick :)

Erik Granström sa...

Varför tror ingen på mig bara för att jag kommer från Tricilve...?

Mekanurg sa...

Detta vore onekligen en riktigt bra idé. Jag önskar därför att denna dag hade ett annat datum.

Magister sa...

Jag skulle gärna vilja se en sådan bok -- efter Vanderland.

Gustav Linder sa...

Hade ju onekligen varit intressant att få veta lite om den fjärde konfluxen. För visst har man mest läst om konfluxerna med udda nummer? Andra och fjärde har det väl varit rätt tyst om, finns det någon anledning till det?

Unknown sa...

Ha! MInns det som en klassisk fråga under Äventyrsspels-tiden. "Vad hände med den fjärde konfluxen?" Man brukade mest få kryptiska leenden till svar.

Kristoffer S sa...

Attans! Jag blev jätteglad tills jag läste kommentarerna här. Jag tycker faktiskt att det låter som en bra idé. Fast, som redan föreslagits, vore det ännu bättre att skriva den efter Vanderland.