söndag 6 april 2014

Tävlingsomgång 1 - Jakt och flykt

Det här är första tävlingsomgången av fem där man kan delta för att vinna ett av tio signerade och numrerade exemplar av romanen Vredesverk. De fem tävlingsomgångarna publiceras här på bloggen under dagarna 6-10 april och läggs ut ett per dag klockan 18.00 eller strax därefter. Reglerna finns här.



Kapitel 43 i Vredesverk heter "Humlans flykt".

Fråga 1.1: Vad heter baren där den lysande, påtvingat abstinente herrelöse hunden spelar piano i filmen?

Fråga 1.2: Vad är barens koppling till följande citat?

”Till slut hade sångarskrået i desperation spikat upp en äkta guldtrakin på flaggstången mot vattnet, en belöning till den som åter kunde göra instrumenten spelbara så att jättefisken kunde lockas inom skotthåll.”

Fråga 1.3: Vad är barens (och en annan bars) koppling till shamanens ceremoniella utstyrsel i citatet nedan?

”Eberspek lät särken falla till marken så att han stod naken, varpå ett sus steg genom hopen när betraktarna erfor vidden av hans skador; i själva verket hade minst en kvarts del av andeutdrivarens kropp blivit bortsliten, uppäten och avklöst genom åren. Medhjälpare bar fram lager efter lager av ceremoniell utstyrsel, däribland mångfärgade sjok av algsidenkläde och skinnet av en stjärnmönstrad hjorttjur, som hängdes på den helige kämpen under växelvis recitation och sång.”

Fråga 1.4: Vad rökte hjorttjuren helst på rymdskeppet?


8 kommentarer:

Erik Granström sa...

Var det för svårt?

Anonym sa...

Den sista var ju görsvår.

/Mattias

Erik Granström sa...

Jo, alla frågorna i denna omgång hänger ihop med varandra som ni kanske har anat, men om ni inte kan alla svar så skicka in ändå, för bättre att skrapa ihop en del poäng än inga alls.

I fortsättningen kommer frågorna att vara mer oberoende av varandra.

Unknown sa...

Jo, det här var alldeles för svårt för mig! Jag får köpa boken istället.

Anonym sa...

Ojoj, sehr schwehr. Men kul.

Hansa sa...

Önskar alla tävlingsdeltagare lycka till.

Bokade precis ett exemplar av Vredesverk hos SF-Bokhandeln och hoppas på att vara bland de första 50. Detta då jag insåg att jag inte var så kultiverad som jag hade hoppats.

Erik Granström sa...

Hansa: Kul att du beställt men jag har ingen aning om hur många (om fler än du då) har beställt en bok från Sfb.

Sedan tror jag att du blandar ihop "kultiverad" med "abnorm och udda associationförmåga" vilket jag tror mer stämmer med kvalifikationerna för den här tävlingen.

Hansa sa...

Oavsett hur vi rubricerar dessa kvalifikationer så är de av den art som imponerar och uppskattas av mig.