söndag 30 mars 2014

Enu Ammisadu

Jag hittade denna perfekta bild av den melukhiske prästen enu Ammisadu när jag letade efter något annat. Statyetten är ca 4500 år gammal och avbildar en sumerisk gudadyrkare. Jag har också använt bilden nedan vilken jag tror är en indisk eller pakistansk guru. Melukha är i mycket en korsning av indisk hinduism och det gamla Sumer. Ni känner förmodligen till att Trakoriens gudavärld är en blandning av mesopotamiska panteon. Gudinnan Inashtar är exempelvis den sumeriska Inanna + den akkadiska Ishtar - två namn på samma gudinna.

5 kommentarer:

Nils L sa...

Kul att få se hur du föreställer dig Ammisadu.

Rörande den indiske/pakistanske gurun så får du väl se upp så du inte råkar ut för samma sak som Lindahls mejeri den dag dina böcker blir internationella bästsäljare. :-)

Det skulle i och för sig vara väldigt trakoriskt och kanske fungera som marknadsföring?

Erik Granström sa...

Nils: Vad hände med Lindahls mejeri? Den gamla statyetten borde väl vara riskfri att visa, men jag hoppas att inte gurun tar illa upp - inget illa ment och Ammisadu tycker jag personligen ganska bra om även om hans tillvaro kompliceras i Vredesverk.

Nils L sa...

Du har nog inget att oroa dig för och Lindahls mejeri kom av kroken för ynka 1,7 miljoner kronor...

http://www.dn.se/nyheter/sverige/skadestand-till-grekisk-turk/

Erik Granström sa...

Aha, jo sådana nålpengar tjänar jag ihop på en signering ;-)

Fredrik Kjällbring sa...

Precis som jag föreställt mig den gode Ammisadu, som en fullvuxen Guran med helskägg!