onsdag 5 mars 2014

Hjälp mig knyta ihop väven!

Romansvitens väv går mot sin fullbordan och jag planerar som ni vet seriens sista bok med arbetsnamnet Vanderland. När man avslutar en vävd matta knyter man ihop varptrådarna och låter de lösa ändarna bli prydliga fransar. Min ambition är förstås att på motsvarande sätt knyta ihop så många av de lösa trådarna i berättelsen som möjligt.

Nu skulle jag vilja höra vad ni specifikt skulle vilja få förklarat i sista boken så att jag kan ta med det i planeringen.

Nu har ni inte läst Vredesverk ännu och vet förstås inte vad som händer där, så ni får hålla er till mysterier från de två första böckerna. Berättelsens huvudfåra behöver ni inte fundera så mycket över för den kommer förstås att löpa på, utan jag är mer intresserad av om ni går och grubblar över något sidospår som ni är rädda för att jag glömt (vilket jag mycket väl kan ha gjort). Min erfarenhet är att det lustigt nog alltid går att hitta förklaringar och knyta ihop sammanhanget. Exempelvis slog det mig så sent som igår varför Uroboren i Astrumal DiFolts gestalt såg till att hans eget land Ilibaurien blev drogberoende under opianderkryddan.

Hur det går till att hitta dessa sammanhang vet jag däremot inte. För att citera en dialog från "Shakespeare in love":

Philip Henslowe: Mr. Fennyman, allow me to explain about the theatre business. The natural condition is one of insurmountable obstacles on the road to imminent disaster.
Hugh Fennyman: So what do we do?
Philip Henslowe: Nothing. Strangely enough, it all turns out well.
Hugh Fennyman: How?
Philip Henslowe: I don't know. It's a mystery.

Låt alltså höra!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill veta mer om Shaguls och Blatifagus bakgrund. Se dem i ett annat, förstå vilka de egentligen är. Kan även gälla andra karaktärer. Intressant också om det finns något överraskande i detta.

/Petter B

Henke sa...

Finns säkert redan något kring detta i Vredesverk (alt. Vanderland) men jag hade velat se på vilket sätt Didra och Abenazers barn påverkar historien.

Eventuellt någon fortsättning på handelsmannen Mogger, Trodax och Mok-Mok. Blev de kvar på Clusta Noba? Hur gick det för Guzier da Ollach?

Hade också varit intressant med bakgrunden till Silvia Mirandas problem med speglar.

Off-topic så hoppas jag att stjärntyderskan Sabarga dyker upp någonstans eftersom jag gillar namnet.

Joel Haglund sa...

Först och främst: VAD HÄNDE MED SHURGAN?

Vad ska hända med Didras barn?

Något annat som skulle vara intressant att få förklarat mer ingående är Arns metafysiska syratripp efter Blatifagus svordomar på det höga språket...

Sedan så tycker jag Gaddagormgald är tuff... hans förehavanden innan och under böckernas berättelse hade varit roligt att få se mer av.

Anonym sa...

Det var ett tag sen jag läste första boken och svaret på min fråga kanske finns med där utan att jag minns det men jag undrar hur ordet "Svavelvinter" kommer in i berättelsen och vad det har för betydelse? Ett så ödesmättad ord känns som om det förtjänar en ordentlig förklaring. :)

Henke sa...

Handlar inte ordet "Svavelvinter" om namnet på operationen att skicka smuggelvapen till Marjura för att stödja rebellrna och frysa rikets Svaveltillgångar såsom i "Svavlets vinter" ? Finns även ett stycke där Ottar är kung av evig vinter men tror ingenting där hade med svavel att göra.

Kanske ligger mer bakom? Vad var förövrigt bakgrunden till ordet från början? (Gula lådan).

Erik Granström sa...

OK, tack ska ni ha! En del av era önskningar ska uppfyllas - andra inte.

För mig är det en skillnad på "vad som vore kul att veta" och "vad som blir hängande i luften om det inte avslutas", och jag drar förmodligen linjen där. Både i Vredesverk och nu med den sista boken så märker jag att jag att mycket mer skulle kunna berättas men att jag håller mig till huvudlinjerna - mest av utrymmesskäl och för att jag vill berätta historien till slut. Kanske blir det sedan läge att återkomma till en del sidospår som aldrig utvecklades.

Erik Granström sa...

Anonym och Henke: Vad gäller ordet "Svavelvinter" så handlade det gamla spelet från 1987 om en polarö där man utvann Svavel. Därav "Svavelvinter" som jag mest tyckte lät bra.

När jag började skriva romanerna så tänkte jag - liksom om storyn i stort - hur jag skulle kunna fördjupa berättelsen. Jag vävde då in ordet "Svavelvinter" i storyn så att det dels betecknade vapensmugglingen (ordet Svavelvinter står skrivet på lådorna med smuggelsvärd), dels var ett kodnamn för crurernas övervintrande under 800 år - det dyker upp både hos kvurerna och i Fari Nhata där crurerna har sovit.

Marcus sa...

1. Fågeln som flög från Nin Hallaska när hon dog, om inte jag missat att den förklarats.

2. Mer om tidigare konfluxer

Ska fundera lite till över vad jag saknar!