tisdag 29 januari 2013

Porträtt av en patriark

Jag skulle behöva en porträttförebild till shaguliten Gobrugdas nya skepnad. Ni som läst Slaktare små vet att han inte var i så bra form ute i DiFolternas träskläger men att han sedan fått tillskott av nya organ och därmed delvis kunnat återta något av sitt gamla skulpturala yttre.

Munkens första tanke var att en galjonsfigur från ett sedan länge sjunket skepp sökt dem i natten. Besökaren var mycket vacker men på ett konstlat sätt. Ansiktet visade omänsklig ådring i vad som föreföll vara lagd yta snarare än egentlig hud eftersom lystern mest påminde om snidat, mörkbetsat trä eller handslitet läder. Man fick intrycket av att dragen legat nedpackade i kista under lång tid för att sedan ha plockats fram och bara med begränsad framgång ha polerats rena från mögel och ärg till en mask som möjligen kunde ha passat på ett museum men inte bland människor. Kläderna var påtagligt välskurna i dyrbart material, smyckade med broderier och bleckornament hamrade för salongen snarare än för ett skogsläger under månen.

Förslag?

32 kommentarer:

Erik Granström sa...

Gobrugda sade själv i Svavelvinter att hans vackra form uteslutande var en övning i kroppsomformning, somatrofi, där han försökt efterlikna en klassisk staty av skulptrisen Colima Petroma. Jag föreställer mig emellertid att det inte var riktigt sant utan att han faktiskt är en smula fåfäng och nu verkligen bemödar sig om ett vackert yttre, särskilt efter den pinsamma tiden som levande lik i Stromaträsken.

Erik Granström sa...

En lätt anfrätt metallicversion av Keanu Reeves kanske? Någon bra på Photoshop?

eli sa...

Här är Jude Law som Gigolo Joe ur A.I.: http://25.media.tumblr.com/tumblr_mbalbvlRYA1r4arcoo1_500.png

Lite för plastig, så man får tänka sig en version med lite mer patina.

Fredrik Kjällbring sa...

Jag tänkte mig Gobrugda när jag läste om honom i Svavelvinter att han såg ut ungefär som Michelangelos Davidstaty i Florens. Kan det vara något eller är det för enkel förebild?

Erik Granström sa...

Eli: Jude Law var ju Robur Rödvads förebild så han går dessvärre bort av det skälet.

Fredrik: Helt OK förslag men lite svårt att använda som förebild i levande scener om du förstår hur jag menar. Själva poängen med förebilderna är ju att jag ska kunna lägga repliker i deras munnar och tänka mig hur de skulle agera.

Erik Granström sa...

Kunde inte den här bilden på Keanu Reeves kunna fungera - om man tänker sig anpassning i hud etc då? Gobrugda verkar ju vara ganska stram och otålig i böckerna vilket passar med minen.

http://abagond.files.wordpress.com/2010/08/keanureeves.jpg

Fredrik Kjällbring sa...

Jo, det har du ju helt rätt i. Men när det gäller lite (!) fåfäng kanske skulle Ranelid passa.. ;)

Mäster Mäkolv sa...

Fredrik:

Tänker du ungefär såhär?

http://photos.posh24.com/p/1573484/z/bjorn_ranelid/bjorn_ranelid_solbrand_blaa_og.jpg

http://cdn02.nyheter24.se/d98562140802021d01/old/2009/11/17/ranelid.jpg

:)

Ulrika sa...

Keanu Reeves? Allvarligt??? Okay, han liknar en galjonsbild i det att han har ungefär lika många ansiktsuttryck . . . och jag förmodar att han har snygg kropp . . . men för övrigt vete tusan. Han har inga konturer liksom, inte ens när han spelar onding, han är så opersonlig att jag måste titta på en bild för att komma ihåg ur han ser ut.

Jag tänker mig någon mer brutalsnygg, eller coolare. En som kan hålla ett stenansikte utan att bli ointressant. Som - äsch jag vet inte, jag är dålig på namn. Tänker mig åt det latinamerikanska hållet men kommer inte på någon.
Annars David Beckham, kanske (utan mustasch m.m.). Eller Richard Armitage http://bestof.provocateuse.com/images/photos/richard_armitage_99.jpg

(Jeremy Irons är naturligtvis den vackraste man som någonsin levat, men det skönhetsidealet kanske inte delas av trakorierna ... eller någon annan ... :-)

Fredrik Kjällbring sa...

Mäster Mäkolv:
Jo kanske det, fast grön istället för brun... ;)
Fast nu står det inget om hans färg...

SKATAN sa...

Kanske någon av följande äldre herrar, fast i ung tappning:

Peter O'Toole
Steve Mcquuen
Robert Redford

Erik Granström sa...

Ulrika: Grejen är att de nackdelar som du räknar upp med Keanu Reeves i detta sammanhang snarare är fördelar som jag ser det, dvs kantig, opersonlig och steril.

Richard Armitage kan jag köpa. Beckham är för mig däremot mer mot Praanz da Kaelve / Bodonius-hållet. Jeremy Irons ser alldeles för snäll ut - frågan är om han alls skulle överleva Trakorien särskilt länge...

Erik Granström sa...

SKATAN: Intressanta personligheter allesammans men lite för veka i typen för att vara Gobrugda som i princip är lika kall som Shagul. Robert Redford är lite kul på ett helt annat sätt. Översätt Robur Rödvad ;-)

Mäster Mäkolv sa...

Och Erik valde att på snyggast möjliga sätt bara ignorera hela grejen med Ranelid. Kanske klokast? :P ;)

Ulrika sa...

Hmm. Jag förstår hur du menar med Keanu R som opersonlig och steril, och att det är en fördel i dethär fallet, men grejen är att jag tycker han ser ut som en svärmorsdröm som försöker vara tuff och inte övertygar. Vet inte om det är bristen på kindknotor, eller vad, men det tänkta stenansiktet blir plastansikte, liksom.

Men smaken är olika, och jag får väl försöka tänka på något annat än hans ansikte när jag läser. ;-)

Erik Granström sa...

Ulrika: Fast du har min tillåtelse att tänka på Armitage eller ... ja egentligen vem du vill förstås!

Mäkolv: Säga vad man vill om Ranelid men han är en färgklick! Liknar Gobrugda tycker jag däremot inte att han gör.

Flint sa...

En ung Rutger hauer från blade runner kanske skulle passa.

Erik Granström sa...

Flint: Rutger Hauer är ingen dum idé. Han har det där obehagligt karismatiska och demoniska.

Kallar du dig förresten Flint efter personen i boken? Ni har väl noterat att Drogden och Flint är farlederna på varsin sida om Saltholm mellan Sverige och Danmark?

Flint sa...

Flint är faktiskt min gamla rollkaraktär som äventyrat i trudvang så därför jag höga förhoppningar för karaktären i boken;)

Nils L sa...

Silvio Berlusconi! :-)

http://www.axelhotels.com/live/wp-content/uploads/2013/01/silvio-berlusconi.jpg

http://img.thesun.co.uk/multimedia/archive/01662/SNN2802BER---_1662445a.jpg

http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/02463/BERLUSCONI_2463500b.jpg

Erik Granström sa...

OMG, Berlusconi kan få spela Grafficanus under förutsättning att han mutar mig rejält!

Jag fastnar nog mest för Rutger Hauer som Gobrugda, typ så: http://www.listal.com/viewimage/4040250h. Ska han ha vitt eller svart hår tycker ni? Han kan ju ändra form så det är egentligen valfritt.

Anonym sa...

Vitt hår med en blöt look. Som i dödsscenen på Blade runner - "time to die".
Mats Å

Fredrik Kjällbring sa...

För skoj skull morphade jag Reeves, Ranelid, Hauer och Berlusconi. Spännande resultat. Får väl publicera den på facebook...

Anonym sa...

Christopher Walken?

Erik Granström sa...

Christopher Walken är bra - kanske som någon annan shagulit?

Birkebeineren sa...

Rutger Hauer känns ganska rätt.

Annars kanske Val Kilmer?

Lars sa...

Christian Bales rollperson Patrick Bateman i American Psycho kanske kan vara en förebild för Gobrugda.

http://www.imdb.com/title/tt0144084/

Danijel sa...

Grigorij Rasputin och Marlon Brando som ynglingar är karaktärer av rang.

Blatifagus sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Blatifagus sa...

Annars måste jag nog säga att James Marsters vore ett utmärkt val. Titta bara på dessa bilder!

http://images.wikia.com/dumbledoresarmyroleplay/images/5/5e/James-marsters_Spike_Steve_Kunze.jpg

http://www.whedon.info/IMG/jpg/james-marsters-dragon-ball-movie-stills-mq-08.jpg

http://cache.reelz.com/assets/content/article/db_stills_0_0002sm-cropped.jpg

Bell sa...

Ber om ursäkt att kommentera på ett så gammalt inlägg, men råkade ramla över den här posten.

Mitt förslag till Gobrugda skulle vara en ung (eller medelålders) Udo Kier.
http://www.oestars.com/images/Udo-Kier-01.jpg

http://www.udokier.de/imgs/udo_menu_1_b.jpg

http://25.media.tumblr.com/tumblr_l7ig2dyTZs1qbb6kzo1_500.jpg

Maken till androgynt, vackert men ändå ondsint anlete får man leta efter i min mening.

Erik Granström sa...

Bell: Det är lugnt eftersom jag får info om nya svar. Instämmer, fast det första porträttet ser alldeles för städat ut - skulle snarare kunna vara kejsar Radassabar enligt min mening.