torsdag 24 januari 2013

Humlans flykt

Två nya korta kapitel avverkade under veckan. Listan på återstående delar blir allt kortare...

Humlan protesterade irriterat när den lyftes över på tyget, men blidkades sedan Brådfot sträckt fram lite honungsvatten mot den på en av de silvernålar gästerna nyttjat till att spetsa kanderade vaktelägg.
”Ers majestät, ser ni hur djuret sträcker sin snabel mot medicinen jag bjuder? Snabeln avslöjar humlornas släktskap med tapirer även om de senare som känt både har öron, svansar och en helt annan resning.”
Nyfikenheten drev den förnäma publiken närmre, lutade den in över livräddandet som kronbladen runt liljeknopp. De blockerade alltmer ljus så att Brådfot bad dem ge patienten utrymme just när humlan tog till väders och fick alla att kasta sig åt sidan med förtjusta skrin. Jubel och allmänt skålande i sött vin vidtog. Brior Brådfots kunnande hyllades varpå kejsarinnan Heneguya på stående fot utnämnde honom till kejserlig hummelmäster.


Nu från pastoral till ett kapitel med stor dramatik!

10 kommentarer:

Fredrik Kjällbring sa...

Härligt! Som akademiker med mycket obskyra specialintressen känner jag stor frändskap med Brior. Nu är man rejält nyfiken på vad som ligger bakom hans studier av humlor. Jag har sagt det innan, men urvalet av smakprov bara kittlar ens nyfikenhet, trots att man vet att med största säkerhet gissar man totalt fel.

Unknown sa...

Jag har precis avslutat den fantastiska "Svavelvinter". Återstår att ränna ner och köpa "Slaktare små" för att sedan hoppas att den tredje volymen finns att sluka. Det har varit, och efter vad jag läst på din blogg, blir en underbar läsupplevelse! Inte minst för att få följa hummelmästare Brådfot och hans fortsatta studier.

Erik Granström sa...

Tor: Kul att du gillar böckerna, fast tredje delen är alltså inte utgiven än. Sorry, men jag skriver så fort jag kan och är på sluttampen men sedan återstår en del redigering förstås.

Unknown sa...

Tack för ditt svar, Erik!
Då ska jag läsa Slaktare små under tiden! Det var verkligen inte min mening att mana på ditt skrivande. Trevlig kväll!

Erik Granström sa...

Gör du det, fast lite påmanande är heller inte fel så ingen anledning att ursäkta sig. Trevlig kväll du också!

Erik Granström sa...

Tor: Det kanske är förmätet av mig att påpeka men eftersom jag ägnar mig väldigt mycket åt anspelningar och planteringar av det som ska komma i böckerna så säger många att det är givande att läsa dem en gång till när man vet vad som ska hända. Det kan ju också vara en tanke, åtminstone när tredje boken närmar sig utgivning. Jag är själv lite glatt överraskad över hur mycket som kunnat knytas ihop så här mot slutet.

Unknown sa...

Hej igen och tack för tipset. Förmätet tycker jag inte att det är när en författare tipsar en läsare så som du gör. Snarare raka motsatsen, urtrevligt att du tar dig den tiden! Det är säkert givande att läsa om när man s.a.s. sitter med facit på hand. Det är ju ett grannt flöde av namn, platser och intryck som nog blir intressanta att placera vid en andra läsning. Hej!

Unknown sa...

Erik,
jag har en gång i en annan värld haft mycket nöje av att spelleda en grupp vänner i din fantastiska värld. Jag undrar nu - så som många säkerligen gjort på annan plats som jag ej känner till - om du tänkt att omsätta detta nya författande i rollspelsform;eller om någon annan gör/gjort det?

Jag kan tillägga att en reflektion om att nöjet med att spela i Trakorien i mycket låg i världen i sig förstås, dn hade mycket humor. Men jag är övertygad om att många håller med mig i det att nöjet förstärktes av att din värld ändå låg i Ereb Altor (naturligtvis helt skissartat inplacerat)., Men brytningen mellan den ganska allvarliga "normalfantasyn" i Ereb Altor och den bitvis dråpliga värld som Trakorien etc utgjorde gjorde att den humoristiska effekten blev så mycket starkare.

Erik Granström sa...

Håkan G: Du känner förmodligen inte till rollspelet "Svavelvinter" som just idag utsåg till årets rollspel? Det utgavs under 2012 av Fria ligan och jag har varit nära knuten till projektet som sakkunnig även om jag inte själv skrivit mer än valda bitar. Bland annan gjordes i spelets regi en mycket detaljerad karta över Trakorien vilken jag använder när jag skriver samt en karta över Argond - den kontinent som i romanernas värld ersatt Ereb.

Titta in här så kan vi diskutera vidare om du vill: http://frialigan.se/svavelvinter/

Unknown sa...

Hej Erik, nej det är ju riktigt att jag inte kände till detta. Ett grattis kanske är på plats? Grattis!

Jag skall ta en titt på detta, det har hänt sig att barn uppstått och att de bör spelledas (inte synonymt med att "körlas", n.b.), vem vet vad för system det blir.