lördag 24 september 2016

Nyutgivning av Svavelvinter!

Bokmässan 2016 är nästan avverkad. Idag höll jag och min förläggare Ola Wallin ett seminarium på temat fiktion – verklighet. Ola överraskade mig vid mötet på två sätt: dels gjorde han en Hyland och stal mitt manus strax innan vi började för att jag skulle tala ledigare, dels meddelade han att förlaget beslutat återutge Svavelvinter i inbundet format eftersom så många frågat. Väldigt kul eftersom läsare frågat också mig och jag bara lyckats tjyvhålla några enstaka exemplar för eget bruk. Det betyder att den som vill snart kommer att kunna köpa hela serien inbunden – kanske redan i november!



Roligast på mässan var annars att träffa alla bekanta man bara pratar med över nätet resten av året. Mest spännande var att äntligen träffa Christian Älvestam. Han och jag är nästan klara med råproduktionen av vår dödsmetallplatta för bandet Svavelvinter, men vi har tidigare aldrig mötts utan skött allt på avstånd, han i Skövde och jag i Uppsala. Plattan blir kanon!



Imorgon bär det hemåt igen efter tre utmattande men roliga dygn. Jag och dottern Maja hann med att äta en fantastisk elvarätters provsmakningsmeny på Fiskekrogen – vår nog mest intressanta måltid hittills.

Edit: Här är menyn jag utlovade!





7 kommentarer:

Fredrik Kjällbring sa...

Skoj att träffa dig också! :)

Erik Granström sa...

Detsamma Fredrik!

Krumelurfilur sa...

Kommer nyutgåvan av svavelvinter att innehålla den uppstädade inledningen som du har pratat om tidigare, eller kommer texten att vara identisk med tidigare utgåvor?

Erik Granström sa...

Magnus: Detta är bara ett nytryck, så det blir den tidigare versionen minus korrfel som vi upptäckt. Uppstädning, ja, men alltså inte reviderad version. Som sagt är motivet mest att så många frågat och vill ha hela serien inbunden.

Anonym sa...

Roligt att den kommer i ny form. Det får mig att tänka på att Svavelvinter och relaterat material förekommer i ganska manga former och genrer. Jag har ju redan sett det som cosplay, brädspel, rollspel, målningar och teckningar, etnografiska reportage, quiz, blogg, visor, reseskildring, julsånger, nyckelroman, filosofisk dialog, commedia del anco och föreläsningar.

Vilka andra genrer skulle du helst vilja se ta upp Svavelvinter material? Vänligen bortse från praktiska, ekonomiska och distributiva aspekter. Frågan är menad vad materialet passar bäst i för genre rent estetiskt, litterärt, kulturellt.

Här är litet genrer och medier jag kan tänka mig:

First person shooter, survival horror, datastrategispel, platform jumper, stumfilm, slapstick-komedi, Agatha Christie deckare, Baeyeux-tapet, hällristning, stjärnhimletolkning (alltså vår stjärnhimmel tolkad som fenomen från svavelvinter-berättelsen), porrparodi, hollywoodfilm, bollywoodfilm, pilsnerfilm, samlarkort, leksaksserie, pekbok, seriebok, anime, västerlänsk animerad film, religion, bunraku, kasperteater, annan dockteaterform, pantomim, noh-drama, grekisk tragedi, grekisk komedi, passionsspel, elisabetanskt drama, opera, uppbyggelselitteratur, David Attenborough naturfilm, målarbok, pysselbok, episk dikt, bluessång (”fast på Marju-ura blues”), dra i flikarna så rör sig saker barnbok, mynt, frimärken, medaljer, modern superpretto jag-är-för-fin-för-att-använda-riktig-meningsbyggnad-bok, flipperspel, pedagogiskt barnprogram (”Ghumgakk vill krossa den elaka shagulklonen men då måste han ha samma form och storlek som rummet –vilken storlek och form skall han ha i det här rummet –just det stor triangel”), buddy-cop movie, monopol, julkalender, splatterskräck, dystopi, rapture-berättelse, klassisk fyrarutors dagstidningsseriestripp, observational comedy (”har ni märkt hur folk från Magillre alltid fnyser litet innan de skrattar –liksom för att markera ’detta skratt är avsett som hån, inte uttryck för att jag är road’”), lost-world berättelse, technothriller, isbalett-musikal (”Tricilve on Ice”), dystopi (shagul ser dig, och vid det här laget är han förmodligen ordentligt uttråkad), statarroman, reality-TV, harlekin-roman eller tantsnusk.

Vänligen

Dag Stålhandske

Erik Granström sa...

Dag: Du lämnar många intressanta förslag och porrparodin "Utan hosor i HOXOH" blir man förstås spontant nyfiken på!

Musik är redan på gång eftersom jag och Christian Älvestam som tidigare rapporterats gör en "Extreme metal"-version av i första hand Marjura. Vi är faktiskt klara med allt material i förproduktion och nu ska låtarna spelas in i studio och sedan komma på skiva 2017. Eftersom jag alltid skriver till musik och är allätare så skulle jag gärna se Trakorien också i annan musikalisk form, kanske som modernistisk opera eller varför inte som blues som du föreslår. Jag välkomnar covers på metalskivan sedan den väl kommit ut!

Sedan har jag alltid arbetat visuellt såtillvida att jag föreställer mig scenerna för mitt inre öga innan jag skriver ner dem. Därför vore det mycket trevligt att se en miniserie för TV. En trakorisk biofilm skulle förmodligen bli så kompakt och nedkortad att den skulle skära i själen och TV-serier skrivs ofta med ambitionen att kunna förlänga dem så länge tittarna hänger kvar, så det gynnar inte den dramaturgiska båge jag försökt spänna i böckerna. Däremot vore det kul med en TV-serie med spinoff-material från Trakorien. Det finns mycket kvar att berätta som inte rymts i böckerna / rymt ur böckerna.

Ett projekt jag på fullt allvar skulle vara intresserad av att delta i är en serieversion av romanerna. Ända sedan barnsben har jag läst serier. Det är också ett visuellt medium och jag tror att materialet skulle passa i bild.

Flipperspel låter likaså kul eftersom jag tillbringade frukostrasterna i högstadiet bland flipperspelen i Sivia torgs biljardsalong.

Isgala kan bli svårt i Tricilve, men kanske en vatten-show a la Esther Williams?

Du glömde för övrigt tatuering som redan finns!

Kul inlägg!

Anonym sa...

Du känner din berättelse bäst, men här är en utanförstående amatörs två cent:

Den världsskakande femte konfluxen lämpar sig bäst för en ordentlig hällristning. Tricilves sista dagar skulle bli en bra Bollywoodrulle. Man skulle kunna göra splatterskräck enligt formulär 1A om en spåkunnig, storbystad tonåring som jagas av en RabdoRanamördare. Noh-spelets stämning av kuslig utomvärldslighet och buddhistiska moral (vanligtvis övertydligt presenterad) skulle passa flera element i berättelsen. Shaguls världsbild är ju ganska nära Theravada buddhismen. Hans slutliga lösning är ju synnerligen buddhistisk. Både jag och mina barn skulle gilla en målarbok. En David Attenborough naturfilm om hur livet på Marjura anpassar sig efter de radikalt nya betingelserna vore intressant. Då kunde man också fördjupa sig i hur Lamarckiansk evolution skulle fungera (det var väl Lamarckiansk evolution som gäller i Trakoriens värld eller är det bara något jag fått för mig?).

Vad gäller dina idéer så har "utan hosor i HOXOH" många meriter. Framför allt skulle en vuxenfilmsregissör ha en utmärkt ursäkt att släppa lös sin fantasi, datorgenererad grafik och specialeffekter så det står härliga till. Det var väl HOXOH som hade levande hallucinationer?

Metal passar väl Marjura bra, kan tänka.

TV-serie? Visst Game of Thrones funkar ju. Du hade fått korta de filosofiska bitarna och avsubtilisera en del men annars funkar mycket rakt av. Fast det är förstås, som du säger, bättre att skriva direkt för mediet än att anpassa det som är skrivet för att läsas som bok.

Serieversion, visst, helt genomförbart.

Också jag gillar flipper men det känns litet för kitschigt och uppsluppet för Svavelvinter.

Roligt att du fann de här spekulationerna intressanta.

Vänliga hälsningar

Dag Stålhandske