onsdag 6 april 2011

Järnringen lägger ner - Trakorien lever vidare

Så är det bara.

Jocke Bergström från förlaget Järnringen besökte mig för ett par veckor sedan och berättade att man tänker lägga ner verksamheten av tidsskäl. Alla inblandade har andra sysslor och nu finns det helt enkelt inte tid längre. Inga andra problem eller misshälligheter som jag känner till ligger bakom beslutet och relationerna är fortsatt goda. Alla är också överens om att söka så smidiga lösningar som möjligt för pågående projekt. De praktiska konsekvenserna är förstås avsevärda men inte omöjliga att komma tillrätta med.

För mig och trakoriernas del får Järnringens beslut konsekvenser vad gäller det planerade rollspelet Svavelvinter liksom för romanerna Svavelvinter och Slaktare små med de två planerade uppföljarna i serien.

Rollspelet Svavelvinter ges ut av Fria ligan

Fria ligan tar över Coriolis och kommer också att ge ut rollspelet om Trakorien ungefär som Järnringen tidigare planerade. Det ska bli spännande att arbeta med gruppen och vi hade ett bra möte på Monks Café nu i veckan. Skillnaden blir inte särskilt stor bortsett från att utgivningen förmodligen dröjer till hösten. Tomas Härenstam som gör reglerna är redan kopplad till Fria ligan och både jag själv och Mattias Lilja kommer att arbeta vidare i projektet som därför egentligen inte tappar något tempo alls. Jag avser som tidigare att släppa texterna till de gamla rollspelen fria som pdf:er under Creative-Commons-Licens när det nya spelet ges ut. Det är omöjligt att upprepa all tidigare information i det nya rollspelet så de gamla modulerna kan användas som inspiration även om en del har ändrats.



Romanerna om den femte konfluxen söker nytt förlag
Boken Svavelvinter är som ni vet nyligen utgiven i pocketformat. Uppföljaren Slaktare små är färdigskriven och testläses/redigeras för närvarande. Det finns egentligen tre vägar vidare för utgivningen: (1) jag hittar ett nytt förlag som vill ge ut Slaktare små och de följande två böckerna i serien - samma förlag får då gärna ta över även Svavelvinter (2) jag ger ut romanen med några intresserade från Järnringen (som uttryckt sådant intresse om det passar mig) och (3) jag ger ut boken på eget förlag.

Av dessa alternativ framstår (1) som det bästa eftersom jag varken har kompetens för eller intresse av att driva egen förlagsverksamhet med allt vad det innebär utan hellre skriver böcker än producerar och säljer dem. Ett etablerat förlag har högre trovärdighet i press och handel jämfört med egen utgivning och dessutom kanaler för marknadsföring som Järnringen saknat. Det som talar för att ett förlag faktiskt kunde nappa är att Svavelvinter sålt totalt 6000 exemplar i inbunden upplaga + pocket, vilket inte är en föraktlig volym, särskilt med tanke på den blygsamma marknadsföringen. Att ge ut Slaktare små är antagligen ett ekonomiskt riskfritt projekt eftersom försäljningen med säkerhet kommer att täcka kostnaderna och även ge vinst. Avtalsmässigt är jag helt obunden rörande både Svavelvinter och Slaktare små så det finns inga hinder i den vägen.

Jag har redan kontaktat Damm förlag som bland annat ger ut fantasy på svenska av exempelvis Raymond Feist, Joe Abercombie, Terry Goodkind och Neil Gaiman. Fördelen med Damm är att de vänder sig till en vuxen publik. Damm tillhör Forma Publishing Group där också B Wahlströms förlag ingår med sina ungdomsböcker. Förlaget har signalerat intresse även om inget förstås är beslutat ännu. En redaktör läser redan Svavelvinter och jag räknar med besked inom någon månad. Ett stort tack till Ylva Spångberg som förmedlat kontakten.

Om jag inte lyckas intressera något förlag så ska jag se till att Slaktare små ändå kommer ut på ett eller annat sätt eftersom många har frågat efter boken som ju redan är skriven. Hur det än blir så lär utgivningen fördröjas, åtminstone till hösten 2011 och kanske till våren 2012.

Så är det bara.


Vad kan entusiasten göra?

Den som är intresserad av att romansviten fortsätter får gärna signalera efterfrågan till bokbranschen och hålla diskussionen levande på nätet. Varför inte läsa Svavelvinter igen om du inte redan gjort det? Har någon insiderkontakt i ett förlag som kan tänkas vara intresserat så får ni gärna förmedla denna eller lägga ett gott ord.

30 kommentarer:

Ylva sa...

Jag följer detta med stor späning. Som du redan vet.

Erik Granström sa...

Ylva: Tack, du har varit till stor hjälp redan och jag fortsätter arbetet med gott hopp.

Anonym sa...

Hej! Jag har inte tidigare deltagit i ngr diskussioner här på bloggen, men väl följt både de & ditt bloggande under ett par år. Det var tråkigt att läsa att Järnringen lägger ned och de bekymmer & förseningar som det medför.

I hopp att dra ett av stackens strån har jag mailat Damm förlag (utgivningschef Cina Jennehov i brist på andra) och ödmjukt uttryckt min lilla önskan att de ska ge ut Slaktare små.

Hoppas allt löser sig, Svavelvinter är en av de bästa svenska böcker jag läst, och jag är väldigt förväntansfull för fortsättningen! /Henrik

Erik Granström sa...

Henrik: Tack för dina värmande ord. Nu var min avsikt i första hand inte att bussa läsarna på förlaget, men samtidigt uppskattar jag omtanken bakom ditt initiativ.

Henke sa...

Ett onödigt avbräck i hoppet om att snart se både romanen och rollspelet hemma i bokhyllan, men samtidigt hoppas man givetvis att detta på sikt leder till något positivt.

Håller tummarna för att allt skall gå bra, och jag skriver mer än gärna mail till diverse förlag om att boken vore mycket önskvärd.

Hans Persson sa...

Trist, men jag hoppas att det löser sig till det bästa.

Schirén sa...

Hej!
Jag har också skickat till Damm förlag min rekommendation och den är till din fördel Erik.
Jag vill ha Slaktare små i min bokhylla NU!

/Fredrik

Erik Granström sa...

Tack ska ni ha allesammans. Faktum är att jag bara tre timmar efter att denna bloggpost publicerades blev kontaktad av ytterligare ett intresserat förlag så just nu känns det riktigt trevligt.

Det löser sig nog det här ska ni se.

Magnus sa...

Hej,

Hoppas verkligen på en snabb lösning på det här. Jag får ta och stödköpa ett par kopior till av pocketen för att ges bort som gåvor så dina försäljningssiffror stiger ytterligare.

Magnus

Erik Granström sa...

Tack Magnus, men ge i så fall hellre bort pocketen för att glädja vännerna. Nu har tre förlag hört av sig och meddelat intresse så jag har gott hopp om att allt ska ordna sig.

Anonym sa...

Asch, jobbig situation. Hoppas verkligen att det fixar sig snart. Håller tumme för dig!

Anonym sa...

Hoppas på en snabb lösning på det här. Ser med spänning fram emot att få fortsätta följa äventyren i Trakorien. /Anders

Medusa Games sa...

Får jag fråga en fråga? Du skriver att Svavelvinter har sålt i 6.000 exemplar. Är detta verkligen mycket? Hur många exemplar brukar sådana här böcker sälja?

För övrigt: Se nu till att förhandla fram ett riktigt fördelaktigt avtal när förlagen krigar med varandra om "Slaktare Små". Lycka till. Jag väntar otåligt.

Erik Granström sa...

Medusa: Jag baserar det på vad jag hört från folk i branschen. Naturligtvis säljer en bestseller betydligt mer men många böcker säljer också under tusen ex och det med bra recensioner. Har du andra uppgifter?

Nilo sa...

6000 för en debutbok är väl ruggigt bra. Väldigt få debutböcker säljer tillräckligt mycket för att ges ut som pocketbok.

Ser fram emot del 2 och även spelet- läser för tillfället om Svavelvinter och måste säga att jag är hänförd.

Johan sa...

Sedan är Svavelvinter förvisso inte Eriks debut, men, ja, det var ett tag sedan Smolles varuhus kom. Sextusen exemplar är verkligen inte dåligt, särskilt inte sett till begränsade marknadsföringsmöjligheter et cetera.

//JJ

Erik Granström sa...

Johan har rätt. Jag har dessutom skrivit ytterligare en roman mellan Smolles varuhus och Svavelvinter vilken utspelade sig i Sumer 2100 f.kr. (fast huvudpersonerna var moderna västerlänningar som åkte bronsmotorcykel så riktigt normal var den inte). Den fick jag inte förlagd, men faktum är att det refereras till din på sista sidan i Svavelvinter när Enu Ammisadu säger: "Man kan säga att jag var en man i en annan berättelse, om än inte lika intressant som er." Enu Ammisadu är faktiskt hämtad från den andra romanen och är samtidigt en av huvudpersonerna i Slaktare små.

Anonym sa...

Nu har jag köpt en Svavelvinter-pocket från www.sfbok.se och förbokat "Slaktare små" samtidigt!

Hoppas det ordnar sig med nytt förlag - fortsätt skriva! :-)

Duke [h3] sa...

Det är inte utan att man blir lite nyfiken hur mycket en författare får för en sådan här bok :)

Anonym sa...

Trist att hora att Jarnringen lagger ner, men samtidigt kul att hora att sa pass manga andra forlag verkar intresserade! Det get mig gott hopp om att fa lasa boken inom en inte allt for lang tid, nagot som jag verkligen ser fram emot.

Under tiden, finns det inga mojligheter att fa en ny teaser for att stilla suget..?

/Blixa

Medusa Games sa...

Erik Granström: Jag har tyvärr ingen kunskap om vad som är stor försäljning av en bok. För att få en guldskiva räcker det med att sälja 20.000 album. Så räknar man så har Svavelvinter ungefär förtjänat en Bronsbok. :-)

Duke: Inte för att jag vet vad Erik har fått för sitt författarskap men en normal författare får mellan 10-15 kronor per såld bok har jag hört.

Magnus sa...

Hej igen Erik, jo det är inte sympatiköp av extraböcker utan helt enkelt ett försök att sprida bra fantasy och god litteratur
. Som pockey på adlibris är den så billig att det inte blir en särskilt extravagant utgift! Dessutom behöver jag en till handskfacket i bilen, vem vet när man måste vänta på något. :)

Kristoffer Nåhem sa...

Viktigast är att se till så att så många läsare som möjligt får chansen att läsa dessa fantastiska verk. Ett större förlag kan ge större spridning.

Håller tummarna hårt.

Daniel Falck sa...

Hej Erik!
Först och främst vill jag berömma dig för att ha skapat en äventyrsserie som enligt mig har kultstatus inom rollspelsgenren.
Sen vill jag ge dig än mer beröm för att du gett ut den i bokform. Har läst Svavelvinter helt nyligt och det är helt klart en av de bästa svenska fantasyböcker jag läst. Kanske är det nostalgitarmen som får sig en välförtjänt genomgång men jag tror snarare att det är ditt underfundiga sätt att skriva med en härlig kompott av action, tragik och komik. Underbart helt enkelt! Ett tips gällande bokförlag så vill jag tipsa dig om Styxx fantasy www.styxxfantasy.se som är ett imprint till Kabusa böcker. Vidare kan även Coltso www.coltso.se som tagit över Ersatz utgivning av Fantasy/SF vara intresserade av dina verk. Jag hoppas det i alla fall.
Mvh
Daniel Falck
www.falckart.blogspot.com

Daniel Falck sa...

Hej Erik!
Först och främst vill jag berömma dig för att ha skapat en äventyrsserie som enligt mig har kultstatus inom rollspelsgenren.
Sen vill jag ge dig än mer beröm för att du gett ut den i bokform. Har läst Svavelvinter helt nyligt och det är helt klart en av de bästa svenska fantasyböcker jag läst. Kanske är det nostalgitarmen som får sig en välförtjänt genomgång men jag tror snarare att det är ditt underfundiga sätt att skriva med en härlig kompott av action, tragik och komik. Underbart helt enkelt! Vad gäller bokförlag så vill jag tipsa dig om Styxx fantasy www.styxxfantasy.se som är ett imprint till Kabusa böcker. Vidare kan även Coltso www.coltso.se som tagit över Ersatz utgivning av Fantasy/SF vara intresserade av dina verk. Jag hoppas det i alla fall.
Mvh
Daniel Falck
www.falckart.blogspot.com

Erik Granström sa...

Daniel: Tack för dina vänliga ord och dina uppslag!

Lustigt nog är det just de två förlag som du tipsar om som hörde av sig under helgen. Jag pratar alltså redan med dem förutom med Damm. Coltso har jag förstått vara Ersatz imprint för fantasy (så marknadsförare jag är får jag erkänna att jag inte kände till begreppet imprint före helgen)

En spännande tid väntar onekligen!

David sa...

Bonniers borde nappa på det här... Vad sägs om en Svavelvinter-följetong i DN i sommar? Vore väl nåt, eller hur? Kan de marknadsföra undermåliga deckare, så varför inte högklassig fantasy?

Emanuel sa...

Tråkigt att järnringen lägger ner, hoppas att allt löser sig och att Slaktare små kommer ut någorlunda snart.
Jag har läst Svavelvinter boken två gånger nu, och det är utan tvekan den bästa svenska fantasy bok jag läst.
Tack vare boken så har jag och min spelgrupp spelat igenom Svavelvinter igen, och jag måste säga att det var roligare denna gången. Trots att vissa i gruppen har spelat igenom äventyret både en och två gånger tidigare.

Nils L sa...

Jag har tyvärr inga förlagskontakter men vill ändå önska lycka till med utgivningen av Slaktare små! När den blir utgiven så ska jag köpa den och så ska jag tjata på bokhandlaren jag känner. :-)

Tobbe sa...

Underbar bok, har väntat på uppföljaren/na sedan jag läste rätt igenom den första toppen boken svavelvinter!!! Hoppas verkligen den kommer under hösten 2011 (om inte tidigare)