söndag 12 juni 2016

Vi har en konfluxmästare!


Tävlingen är avgjord efter en krävande final där man kunde välja att svara snabbt och smutsigt eller eftertänksamt och långsamt. Martin Andersson lyckades ensam och med den tricilviske syntaldens hela hetsighet skicka in sitt svar redan inom tävlingens första kvart. Med 11 rätt av 20 inhöstade han hela 15 tidsbonuspoäng och fick totalt 26 poäng. Med den blixtspurten såg han länge ut att vinna hela tävlingen, men Erik Lindvall postade nästan ett dygn senare sitt svar med 19 av 20 rätt. Eriks ranzinska tålamod dränerade tidsbonusen, men gav istället ett "nästan-alla-rätt"-bonus. Eftersom han dessutom skickade in en av finalomgångens vinnarlimerickar så slutade han på hela 32 poäng och en tydlig totalseger! Svaren publiceras snart på vanliga stället.

Vinnare och konfluxens hyllade mästare är alltså:

Erik Lindvall

De tio vinnarna av ett numrerat och signerat exemplar av Vanderland i poängordning:

Erik Lindvall 76p
Martin Andersson 70p
Henrik Bergendahl 67p
Magnus Gille 64p
Tor Smestad 62p
Joel Haglund 58p (ordning lottad)
Martin Lagnerö 58p
Mattias Axelsson 56p
Fredrik Kjällbring 52p
Mike Wall 51p

Prisböckerna kommer att skickas från Sf-bokhandeln i Stockholm när jag besöker butiken den 22 juni för signering. Meddela om ni kommer dit på signeringen så får ni den på plats. Träffar jag er tidigare så får ni boken då. Hedersomnämnande till Dan Guillou och Margareta Engström som nästan nådde listan. 

Vad finns mer att tillägga? Jo, att 50% av personerna på vinnarlistan har förnamn som börjar på "M"...

Limerickar

Aura phåna – Bodâkens speciella versutskott, bestående av Berättaren, Grotebelia, Melbrigga och Mr. Periwinkle – enades samgrant om att ge poängen för de två bästa limerickarna till Ulrika Blomberg och Erik Lindvall för bidragen nedan, vilka inte bara är bra utan dessutom fräcka, något som tilltalade juryns solkiga smak. 

Utskottets ledamötet har, vederbörligen imponerade, beslutat ge dessa två farsegels skaldemästare äran att tillsammans inviga årets frihetsspel i huvudstaden genom att läsa det högstämda odet Tiamats tvenad på arenan i Hundparken!

Ulrika Blomberg
En piga från södra Saphyna
hade troligen öns bästa dyna.
Den var dunig och skär
och enormt populär
för att nuppa och fjässa och bryna.

Erik Lindvall
En värdshusmadam från Siola
fick en seglares hand under kjola
Hon vände sig om
och svepte hans rom
och frågade pilskt "Vill du bola?"

Blindfrågorna

Ingen svarade rätt på blindfrågorna om vad som syns i bakgrunden på Vanderlands omslag eller inom vad Uroboren konfluerar, men ett par stilpoäng delades ut för gissningar i rätt riktning. Svaren får ni läsa i romanen!

Tack ska ni ha för den här gången. Det har varit spännande och inte helt utan ansträngning för någon av oss föreställer jag mig. Härnäst väntar jag på att få Vanderland i min hand om två dagar!

Glad sommar!



14 kommentarer:

Anonym sa...

Stort grattis till vinnaren, och extra grattis till de två limmerickarna!

Själv är jag mycket nöjd över min femteplats och särskilt över att jag i omgång 4 lyckades pricka surströmmingsfrågan med bara en otydlig Argondkarta på mobilen som hjälpmedel.

Täck för en mycket svår och mycket rolig tävling!

/Birke

Henke sa...

Stort tack först och främst till Erik och som tagit sig tid och kraft att knåpa ihop en frågekavaldad som gjorde mig snudd på gråtfärdig i fredagskväll.

Stort grattis även till övriga vinnare. Jag kan knappt tro det är sant att jag lyckades knipa tredjeplatsen. Detta efter att deltagit i tävlingarna även för Slaktare Små och Vredesverk tidigare men (eftersom jag uppenbarligen ej älskat mig själv till den grad Kastyke rekommenderar) dessa gånger inte lyckats hålla mig på prispallen.

eli sa...

Naturligtvis en fantastisk ära att vinna denna tävling! Och det är också enormt inspirerande att få uppläsa det klassiska verket Tiamats tvenad inför en kunnig och insatt publik i Tricilve! Det blir för mig första besöket i den trakoriska huvudstaden, och jag måste tyvärr erkänna att jag inte är speciellt insatt i paratorniska seder och bruk - är det någon som har några tips i detta avseende?

eli sa...

Lite mer allvarligt så har jag haft jättekul under alla dessa tävlingar. Jag ser verkligen också fram emot Vanderland och fullbordandet av konfluxsviten. Tack till Erik för en fantastisk serie!

Krumelurfilur sa...

Fantastiskt kul tävling, stort tack till konstruktören Erik för den!

Stort grattis till mina medtävlare, i synnerhet de övriga lyckliga nio.

Nu ska jag bara lyckas dra ut på de 130 sidor som återstår av Vredesverk innan jag har vinsten i min hand...

Erik Granström sa...

eli: Badkläder kan vara bra i Tricilve under frihetsspelen har jag hört. Varm månad!

Grattis till den välförtjänta segern!

Ska bli väldigt kul att höra era utlåtanden, och lägg gärna ur recensioner på nätet på för sådana avsedda platser eftersom det både sporrar mig och ger exposition.

Krumelurfilur sa...

Jag har aldrig lagt ut recensioner av böcker online, men ämnar skriva ihop något när jag läst ut Vanderland. Är goodreads ett lämpligt ställe? Finns bättre?

Brynolf sa...

Argh, vasfalls? Måste jag gå och KÖPA en bok, menar ni?

Tack för en kalaskul tävling och grattis till er som vann!

Anonym sa...

Tack för en rolig och utmanande tävling, var igen en ära och glädja att delta!

Mike

Joel Haglund sa...

Tack för en otroligt genomtänkt och välarbetad tävling! Du höll spänningen på topp rakt igenom!

Acke sa...

Dansande flapstepp av glädje för platsen på topplistan får jag instämma i hyllningskören och tacka för en rolig och klurig tävling. Vi ses den 22:a!

Fredrik Kjällbring sa...

Tack för en trevlig, allmänbildande och kreativ tävling!

Erik Granström sa...

Till er som vann exemplar av Vanderland: pga något strul hade böckerna dessvärre inte gått iväg från Sf-bokhandeln i Stockholm. Så ska dock omgående ske. Ledsen, men jag frisvär mig allt ansvar eftersom jag gjorde mitt redan den 22:e juni.

Anonym sa...

Kul och bildande att läsa om tävlingen och tävlingsbidragen. Trodde jag hade halvkoll på Trakoriens vindlingar och vinklingar, men icke!

/Byrax