fredag 31 juli 2020

Kapitel 2 – Det smutsiga däcket

Man kan aldrig veta med händer. Några är snälla och andra är elaka, det fick varje strumpa höra redan i symaskinen när tån syddes ihop. Strumpan Happis mamma var en gammal nålhackare. Alla kallade henne för Sångerskan. Hon hade arbetat med händer och därför var hon heller inte rädd för dem. Kläderna i sömmeriet berättade tvärtom att hon bet händer som var klumpiga. Ibland så att rödfärgen rann under nålarna.
”Det händer med händer”, brukade Sångerskan säga.
Nu hände nåt med Happi. Ett par trädgårdshandskar fyllda med händer lyfte henne från tvättrummets golv. Innan hon hann glipa ens en maska för att ropa, trycktes hon ner i en röd hink full med vatten. Det kändes onödigt, för Happi var ju redan tvättad. Som tur var rann vattnet klart. Det smakade såpa och hon försökte njuta av badet. Nu lyfte handskarna hinken och bar iväg den. Det kunde Happi känna på skvalpet. En dörr öppnades, och det blev blått och ljust ovanför. De hade kommit in i Utomhusets jätterum. Snart fiskade handskarna upp henne igen. De vred ur henne och hängde henne över hinkens kant. Sen försvann de utan att förklara sig.

Happi kikade omkring sig. Hinken stod bredvid en glänsande plåtmöbel på fyra hjul. Happi visste att en sån möbel kallas bil. Bilar kan flytta på sig, men så mycket mer kan de inte. Färgerna i Utomhuset var så skarpa att Happi nästan bleknade under den stora lampan högt däruppe. Ett av bilens fyra hjul hade lossnat. Istället satt där en järnstolpe med en vev i sidan. Bildörren närmast Happi stod öppen mot insidan. Därinne på sätena satt bilklädseln, som hade ett taggigt mönster i ganska tråkiga, grå färger. Klädseln dåsade i solskenet och hade fullt av smulor från en chipspåse i knät. Happi tordes inte väcka den för att fråga var hon hamnat. Stora tygsjok var ofta lite märkvärdiga. De kunde skälla ut små plagg utan orsak.

”Hej, vill du höra en gåta?” sa en röst.
Orden liksom hoppade av iver.
”Vad är det för strumpa som går och går, men aldrig tar ett steg?”
Happi såg sig omkring. Hon kunde inte se några andra kläder alls.
”Det är ju jag!” svarade rösten och skrattade så att det ekade.
Nu såg Happi att det lösa däcket hade pratat. Skrattet fick gummit att studsa mot asfalten. Däcket var väldigt smutsigt och hade snor i näsan. Eller så hade det kört i nåt kladdigt.
”Jag heter Rulle”, sa däcket när det hade slutat skratta. ”Vad heter du?”
”Jag heter Happi”, svarade strumpan. ”Jag bor inte här. Var är här förresten?”
”Jag vet inte”, svarade däcket. ”Jag brukar rulla omkring lite överallt. Det är därför jag heter Rulle. Sa jag det?”
”Jo.”
”Du är en sån där sladdrig strumpa av tyg, va? Borde du inte åka på en fot då?”
Happi fick lite tårar i ögonen. De smakade såpa och var kanske bara tvättvatten.
”Jag brukar åka fot med min syster, men hon har försvunnit. Du har inte sett henne? Hon heter Tornio.”
”Åha!” sa Rulle. Tankarna såg ut att snurra varv efter varv inne i gummit utan att riktigt komma nån vart.
”Åhå, men då är det nog kört för dig.”
Sen lyste däcket upp.
”Det är ju kört för mig också förstås, fast inte på samma sätt. De kör omkring på mig hela tiden, menar jag.”
”Jag förstår inte vad du pratar om.”
Rulle såg på Happi där hon hängde över hinken. Han fes ut en liten suck.
”Oj, ursäkta!”
”Vadå?”
”Lite punka bara. Handskarna tänker nog använda dig för att torka rent mig och mina gummisystrar. Det är därför du hänger på en hink. Du ser hur grisiga vi är. Vi har åkt en tur på landet. Du anar inte vad gruset på vägarna smakar därute. Man blir alldeles sträv på tungan.”
Happi tittade bekymrat på däcket.
”Fast blir jag inte smutsig då?” sa hon. ”Jag är ju nytvättad och vill helst hem till tvättkorgen. Tornio har kommit bort. Jag måste hitta henne.”
”Jo, fast det är nog kört för dig”, sa Rulle igen.
Nu lät han riktigt ledsen.
”På landet fick jag olja och kobajs på mig. Sen sitter nåt överkört inklämt i mina bilringar. Du kommer att bli jättesmutsig. Ingen fot vill nog ha dig sen.”
”Så elaka kan väl inte ens handskar vara?”
”Det är nog händerna inuti handskarna som bestämmer.”
Det snurrade i maskorna på Happi. Hon hade sett skurtrasorna i tvättrummet. Hon ville inte bli som dem. Inte än på ett tag i alla fall.
”Blev du ledsen? Jag kan sjunga en sång för dig”, sa däcket.
Innanför smutsen var han en vänlig själ. Han brukade nynna för djur han kört över så länge de satt kvar. Även om de bara var myror, grodor och ekorrar.

Rulla, rulla rull, rull, rull!
Rulla, rulla – rull rull rull!
Rulla, rulla – rull rull rull!
Rulla, rulla rull rull rull!

Happi hängde tyst på hinkens kant.
”Tyvärr kan man vänta sig vad som helst av händer”, sa Rulle när han sjungit klart. ”Mig skruvade de loss, fast jag muttrade. De la bara muttrarna åt sidan och lyssnade inte. Där borta ligger de, muttrarna alltså. Det är ju liksom inte mitt fel att jag körde över en punkare. Fast jag var redan lite gasig i magen. På så sätt var det skönt att släppa på trycket.”
Han släppte ännu en fjärt ur gummit.

Nu föll en skugga uppifrån. Happis färger bleknade för hon tänkte att handskarna med händer kommit tillbaka. Snart skulle hon bli en smutstrasa. Men det var inga händer. En stor, vit fågel hade fått syn på chipsen inne i bilen. Den landade på sätet innanför dörren. Fågelns krokiga näbb pickade snart smulor.
”Oj, oj, oj!” pep den av ren förtjusning mellan tuggorna.
Bilklädseln vaknade när det kittlade och skrek högt. Den hade drömt om en fet och bekväm rumpa i knät. Istället såg den ett magert fjäderskrälle.
”Bort, bort, ditt flaxande elände! Och våga bara kacka på min kjol!” ropade den.
Fågeln blev i sin tur så rädd att kammen reste sig på huvudet. Den var en vit kakadua, en papegoja som rymt.
”Pippin städar ju bara tants kjol”, skrattade Rulle nerifrån marken.
”Försöker du vara rolig, gummigubbe?” snäste bilklädseln. ”Packa kräket härifrån. Slödder av er sort är inte ens rumsrena!”
”Äsch, tant är ändå bara gjord av syntet. Lite fågelbajs spolar man lätt bort.”
”Vet hut, din stinna slangel!”
Fågeln verkade inte lyssna. Den fortsatte äta för allt vad tygen höll. Tomma kläder var den inte rädd för, så länge de inte hade fötter och händer i sig. Efter sista saltsmulan hoppade den över till Happis hink för att dricka. Fågeln doppade näbben och böjde sen halsen bakåt för att svälja. Men den spottade ut klunken så snart den kände smaken.
”Bläääh! Vad har du gjort i vattnet, stolliga strumpa?”
”Jag har inget gjort”, svarade Happi. ”Händerna har hällt såpa i hinken. De vill skura Rulle och hans syskon med mig som trasa.”
”Alltid dessa förfingrade händer!” väste kakaduan och spretade med sin kam. ”Mig höll de fast för att klippa mina fjädrar. Då fick det vara nog! Nu är jag fri som fågeln och jag flyger aldrig tillbaka! Vilda kajor och kråkor är mina nya vänner.”
”Har du flugit långt, då?”
”Ända från Stockholm. Jag heter Scarlatti av Stockholm, och jag kommer från Stockholm. Därför heter jag Scarlatti av Stockholm”, svarade papegojan.
Den lyfte på ena klon, reste kammen på huvudet och bugade.
”Jag kan flyga. Jag kan hänga upp och ner i en pinne. Jag kan också prata på tre språk och sjunga Ave Maria. Det betyder Fågeln Maria på latinska. Min stamtavla är väldigt lång. Den går ända tillbaka till Måsart!”
Kakaduan började sjunga Ave Maria. Det lät imponerande och framför allt högt. Däcket Rulle hakade genast på.
Rulla, rulla – rull, rull, rull!
Rulla, rulla – rull, rull, rull!
Scarlatti tystnade av ren förvåning.
”Fina vägar till Stockholm!” sa Rulle. ”Breda och släta. Smeker mot gummit.”

Happi var lite rädd för att handskarna hört fågeln. Snart skulle de säkert komma tillbaka. Hon fick en idé.
”Hördu fågeln! Du måste ju vara törstig om du flugit så långt och bara ätit salta chips. Det finns färskt vatten i en blomkanna inne i tvättrummet. Fönstret står öppet. Om du flyger mig dit, så kan jag visa.”

Tvättrummets fönster på riktigt

Papegojan tittade på strumpan. Den vred på huvudet och sneglade, först med ena ögat och sen med det andra.
”Du luras väl inte för att fånga mig, vad? Jag har svurit på att aldrig mer flyga till en människa.”
”Nädå! Jag vill bara tillbaka till tvättrummet. Vi kan hjälpa varandra.”
Scarlatti av Stockholm sneglade misstänksamt medan han gnolade för sig själv.
Sen klapprade han tre gånger med näbben, burrade upp fjädrarna och sträckte fram sin klo.
”Flyg i vind för det!”
Happi skakade papegojans klo med tån. Fågeln lyfte strumpan i näbben, bredde ut vingarna och flaxade iväg.
”Hälsa på mig snart igen!” ropade däcket Rulle efter dem där han låg kvar. De lösa muttrarna skramlade upphetsat på asfalten bredvid honom.

Happi hade aldrig flugit förut, bara hoppat lite jämfota bredvid Tornio. Allt blev småttigt under henne. Det blåste som när hon hängde på tork i Utomhuset under sommaren. Scarlatti av Stockholm flög över blombuskarna vid huset. Han landade på fönsterblecket och klämde sig in genom fönsterspringan. Sen flaxade han bort med Happi till Ensamma strumpors låda, drack sig otörstig ur blomkannan och försvann ut igen.


Illustrationer: Ebba Palmstierna

Inga kommentarer: