torsdag 7 april 2016

Trakorisk handbok – synpunkter efterfrågas

Jag träffade min redaktör Ola Wallin på Ersatz förlag i förrgår. Bland annat tecknade vi avtal för Vanderland (som vi redan har korrat tillsammans så det hela var en formalitet), men vi diskuterade också framtiden. Jag har ju lite olika möjliga projekt på gång som ni vet: Death metal-texter till Christian Älvestam, filmmanus, sf-noveller, en Uppsalaroman med arbetstiteln Ursaga m.m.

Specifikt diskuterade vi en trakorisk handbok, en följebok till romanerna med samlat personregister, ordbok, kartor, artiklar om exempelvis Abzulvan, bansikan och Digeta Longa etc. Jag sitter också på ungefär 350 fotnötter till varje roman med dolda citat och anspelningar som jag åtminstone delvis kunde glänta på. Idén kommer mer från Ola Wallin än från mig faktiskt. Nu finns ju Fria ligans världsbok till Svavelvinterspelet, men den är anpassad för spelförhållanden medan skriften vi nu talar om skulle vara just en följeslagare till romanernas värld.

Jag väckte tanken att man skulle kunna köra handboken via crowdfunding, om inte annat så för att testa detta koncept som varken jag eller förlaget använt tidigare. Då skulle man också kunna eskalera företeelser som färgtryck, bättre inbindning, bildmaterial, affischer etc beroende på intresset, alternativt lägga ner det hela om intresse saknas. Tanken är i alla händelser en användbar bok snarare än något slags praktverk. Det blir inte ett litterärt verk i stil romanerna utan primärt en "faktabok", men jag planerar att författa det mesta själv och ta hjälp av Jerry Lasota som skrivit mycket material till Svavelvinterspelet. Han är en skicklig skribent som kan Trakorien lika bra som jag och dessutom har sinne för kuriösa detaljer. Eventuellt kunde jag skriva korta litterära inledningar till kapitlen i stil med "Brior Brådfots resa" från den ursprungliga Trakorienmodulen. Mitt nästa steg är i alla händelser att göra en disposition av innehållet.

Kort sagt: tanken är nyfödd, omvärlden rosenvåt, tryckpressarna ligger hungriga och allt är möjligt! Nu skulle jag vilja veta vad ni tycker om idén, vad ni tycker att en sådan bok skulle innehålla och hur den borde vara utformad.

18 kommentarer:

Oskar sandström sa...

Det låter som en utmärkt idé. Att få glänta på dörren till en författares idévärld är alltid intressant. Det har gått lite inflation i crowdfundingprojekt, men samtidigt är det en bra metod för att i tidigt skede läsa av intresset för en produkt.

Anonym sa...

Njae, orka... :)

Skojar du! Såklart en sådan bok måste ges ut, med extra allt. Med nya teckningar från Stefan Kayat också.

/Byrax

Krumelurfilur sa...

Låter intressant. Jag är framför allt intresserad av att få fler dolda citat och referenser utpekade.

Erik Granström sa...

Oskar: Boken var inte tänkt som crowdfunding utan det var min idé för det vore roligt att ha varit med om det en gång i alla fall. Sedan kunde man som sagt säkert rada upp ett antal intressanta stretch goals som annars inte blir av. Boken står och faller dock inte med crowdfundingen utan vi får se.

Byrax: Vet inte om jag orkar ringa Stefan faktiskt ;-)

Magnus: Det finns väldigt många dolda (och mindre dolda) referenser. Det enda jag funderar över är om det är lyckat att avslöja dem. Ett urval kunde i alla händelser vara spännande tror jag.

Kristoffer Nåhem sa...

Hej Erik,

Det är en lysande ide. Jag tror också att en sådan bok skulle uppskattas av många.

Några dagar efter att Vanderland släppts i juni kommer abstinensen att infinna sig. Då kan man återigen få vänta på "bergets ord" en stund... När väl detta verk kommer är det dags för en ny genomläsning.

Apropå dolda och mindre dolda referenser tycker jag om att få lite mer hintar. Jag kommer ihåg när vi sågs i Örebro 2010 och du läste någon/några sidor på en mässa där. Då upptäckte jag hur mycket jag ändå missat fastän jag tyckte jag identifierat en hel del. Kanske inte allt behöver dissikeras men valda mindre delar kanske :-)



Magister sa...

Ypperlig idé! Till Lord of the Rings finns den ypperliga Lord of the Rings: A Reader's Companion som i princip är en hel bok full med noter om allt möjligt i romanen (som att när Legolas kommenterar hur taket på Meduseld glänser av guld så är det en direkt anspelning på Beowulf - jag kan rekommendera den som inspirationskälla till hur en handbok kan läggas upp (eller åtminstone notdelen av densamma).

Några slumpmässiga osammanhängande kommentarer:
* Personregister -- gärna med lite utförligare porträtt av de viktigare -- låter bra.
* Ordbok, kartor, artiklar: yes, yes, yes
* Kosmologi och gudavärld
* Bortom Trakorien: Vad finns på kontinenten?
* Bortom världen: Gombitakle och andra mindre mysiga utomvärldsliga ställen
* "Brior Brådfots resa" är bland det bästa som skrevs till gamla DoD. Den passar ju inte till 100% i nya Trakorien, men en liknande reseberättelse vore jättetrevlig

Crowdfunding är en kul idé. Jag försöker hålla igen på att stödja slika projekt (slantarna rullar annars ganska snabbt), men jag gör undantag för riktigt, riktigt, riktigt coola projekt som detta.

Erik Granström sa...

Magister: Bra tips! Jag ska kika på boken du rekommenderar. Det känns viktigt att få handboken organiserad så att den både blir lätt att hitta i och rolig att bara bläddra och ströläsa i.

Unknown sa...

En del av dina bloggposter har ju varit intressanta diskussioner om material som rör böckerna och hur du tänker. Saker som Absurdism, Det vita fältets Schack...

Bloggen har ju fördelen att förtydligande frågor kan ställas men en kombination av material om världen och de tankesätten som präglar ditt skrivande skulle vara intressant.

Jag har läst två olika sätt att ta sig an problemet. The Rivan Codex av David och Leigh Eddings och The Wheel Of Time companion av Robert Jordan.

Rivas Skrifter skrevs före böckerna och en hel del av materialet har blivit annorlunda än böckerna vilket författaren har noterat men inte ändrat. Det har en logisk uppbyggnad där varje land har sin eget kapitel. Böckerna innehåller även en rad religösa böcker för var och en av gudarna. En intressant detalj är att författaren berättar samma världshistoria ur olika berättares perspektiv. Boken har också en del intressanta stycken om hur arbetet gick till.

The Wheel of time Companion färdigställdes efter Robert Jordans död av hans änka. Den är en enorm referenslista till alla personer och viktiga företeelser.
Användbar för de som vill läsa om serien och hålla koll på de olika mindre karaktärerna. Dock så är den svår att läsa som den är eftersom det inte finns någon röd tråd utan allting kommer i bokstavsordning.

Personligen så föredrar jag Eddings mer strukturerade approach eftersom det inte känns som att läsa ett uppslagsverk.

Erik Granström sa...

Anton: Tack för tipsen! Bloggen innehåller som du säger en hel del material som kan skrivas om, kondenseras och användas. En given källa.

Henke sa...

Skulle tveklöst stödja en kickstarter på detta tema. Skulle gärna se mer om förhistorien till böckerna. Yndar och andra otillgängliga platser på Tiamat.

mikulur sa...

Hur är det de säger, kidsen? Take my money? Som sagt, du har förmodligen ett väldigt intressant projekt på gång Erik! Håller tummarna!

Ulrika sa...

Jaaa, gör det!

Mycket bilder, tycker jag. Gärna av flera illustratörer med olika stil och inställning som skulle kunna sägas vara från olika delar av Trakorien. En rolig grej skulle kunna vara om skrivare, ritare, präntare, krafsare ibland illustrerade samma material. Tänk hur olika kartor över samma område kan bli, exempelvis, eller porträtt av samma människa.

Det finns ytterligare en anledning att genomföra projektet. Med så mycket filosofi och vetande samlat på ett ställe finns det vara ett sätt för läsaren att närma sig materialet: med utomordentlig vördnad mot författaren. ;-)

Anonym sa...

Tycker jag låter som en utmärkt idé. Personregister, ordbok, kartor och artiklar om speciella saker skulle alla vara mycket användbara, och roliga, delar av en handbok. Även fotnötter om du vill avslöja sådana hemligheter. :)

Du kanske kan döpa den till "Resbok för öarnes hieltar" och låta det vara tjuven Lususce som berättar?

/Birke

Erik Granström sa...

Birke: Ha, ha, kul idé. Kan vara lite för internt möjligen.

Kristoffer Nåhem sa...

Kanske Brior skulle vara författare till ett stycke om flora och fauna samt geologi? Kanske som ett extra kapitel till, som du säkert redan tänkt, Ludenbrants betraktelser som är just detta verk?

Unknown sa...

En kartbok och kanske en zoologisk/botanisk bok skulle vara jätteroligt! Det skulle ju kunna vara lätt att kombinera också.

Anonym sa...

Låter som en fantastisk idé.

Att ha fler blickar i trakorien vardag likt Brådfots resa är ett ypperligt sätt att få uppleva världen utan att det stör den redan skrivna historien. Ur den källan skulle jag kunna läsa hur mycket som helst.

Vad gäller referenser, världsbygge, bakomliggande eller dolda agendor etc så känns det som om verket kan ge ett nytt avstamp. Det passar dock riktigt bra i bloggform med kommentarer där vinklingarna kan förtydligas och få inputt av andra. Jag hoppas alltså att bloggen blir kvar, för det är sjukt kul att läsa parallellt med böckerna i sig. Även Fantastisk Pod gör att jag längtar tillbaka till trakorien i spel och bokform. Har dock kvar att uppleva rollspelet, spelkvällarna har blivit få idé senaste åren.

/Emil

Anonym sa...

En given framgång. Som SL gör jag redan ett liknande arbete för att kunna stöpa om romanerna till klassiskt äventyrande. Kan svårligen tänka mig ett mer välkommet extramaterial. Men ingen bilderbok tack, det är texten som är det viktiga!

/Klas