Barden
Arvor Salmello hade ett månvarv tidigare plockats upp av galeassen
Almerlaak i Tricilves hamn sedan han invigt huvudstadens frihetsspel,
skändats av åskådarna och satts på en flotte att driva mot havet.
Den natten hade varit mycket varm, ändå hade skalden efter
händelsen slagits av en feber så svår att han ställts på de
översta stegen av dödsrikets trappa som bara leder neråt. Eftersom
Almerlaak varit den trakoriska flottans stolthet höll man sig med en
egen läkare, en kunnig mereldiska som i kunnande var vida överlägsen
örlogsfartygens sedvanliga näbbkvackare
och fältskärer. Trots ett fullödigt medicarium fyllt av dekokter,
dämpande kristaller och pulvriserade reliker blev kvinnan inte klok
på sångarens sjukdom, vilken hon till sist betecknade som ett
själsligt tillstånd, en förlorad tilltro till mänskligheten.
Många av Almerlaaks sjömän var upprörda över trakoriernas svek
mot den känslige barden och motsatte sig att den sjuke skulle sättas
iland bland dem som spottat honom ifrån sig. Kapten Vergarda insåg
att indignationen lät besättningen ta avstånd från det land man
tidigare tjänat och borsta de sista resterna av skam från axlarna
så han lät barden följa med. Antingen skulle mannen dö eller så
kanske han hämtade sig och kunde då ge glädje med sin musik.
Halvvägs
till Marjura steg verkligen Arvor Salmello till allas lättnad ur sin
koj, men han var mycket svag och svimmade ett par gånger under den
improviserade festmåltid som anordnades på sovdäck. När man lade
ett instrument i hans knä grät han och kunde inte förmå sig att
röra det. Barden återfick emellertid något av sin livskraft när
han fick höra vart man var på väg. Han erinrade sig den inbjudan
han fått av trollkarlen Kamalkus gäst på Gatves klippa, mannen som
kallat sig Shagul, berömt hans musik och givit honom ett stycke
guld. Hade inte välgöraren bjudit honom just till Marjura att spela
inför en tusenhövdad publik? Han strök sitt långa ljusa hår ur
pannan, kände hur solkigt det var efter febern och beslutade säga
till om ett bad. Insikten kom att han genast måste börja öva inför
mötet med den väntande mecenaten. Försiktigt knäppte han på
instrumentets strängar. Det var inte på långa vägar lika
skönklingande som lyran man ryckt från honom i Tricilve, men heller
inte helt oanvändbart och publiken jublade trots att han bara slagit
an ett enkelt arpeggio. Livet kanske inte var helt meningslöst trots
allt och han skulle kunna köpa ett bättre instrument när man
anlände destinationen. Barden visste inte riktigt var Marjura låg,
men trodde att det var någon av de mindre öarna runt Montorba.
Ankomsten
till den yttersta norden hade kommit Salmello som en chock. Ingen
musikälskare väntade på Clusta nobas grova stenkaj och någon
instrumentmakare syntes heller inte till i byn. Tillvaron mörknade
åter, men som barden nu fått fart på fingrarna omsatte han
besvikelsen i musik. Han hade tillåtits gå iland från Almerlaak
och när han spelade flockades människor klädda i primitiva pälsar
och ylletrasor runt honom. Först blev han rädd, men sedan såg han
deras ansikten och förstod att de aldrig tidigare hade hört musik
spelas av kunniga fingrar. Redan samma dag bjöds han att bo på
värdshuset Svinhugg för att fortsätta lyfta de eländiga
flyktingarnas mod med sitt spel. Lagd åt sjösjuka hade han med
glädje accepterat Hildur Ornetands inbjudan.
4 kommentarer:
Härligt att höra att den gode Salmello åter är på benen :)
Stackars Arvor. Undrar vad crurerna skulle tycka om hans konster ifall tillfälle ges?
/Birke
Birke: Kanske får vi rentav veta ...
Eller som det kanske kunde sagts på Trinsmyra: "Den som sjunger får se."
/Birke
Skicka en kommentar