Svar har inkommit (i kronologisk ordning) från Kristdemokraterna, Moderaterna, Socialdemokraterna och Folkpartiet. Vänsterpartiet svarade att de skulle återkomma, vilket de aldrig gjorde, och övriga hördes inte av alls. Jag klipper in svaren in extenso sist i inlägget om ni vill läsa dem och ger min snabba summering innan.
En kommentar: inkomst och förmögenhet blandas tyvärr ihop i svaren vilket kan bero på att Aftonbladets film också gör det. Mitt brev talar emellertid om förmögenhet som ni ser.
Mitt ursprungliga brev
jag är en vanlig, 58-årig väljare som under de senaste fem riksdagsvalen röstat såväl borgerligt som vänster i olika omgångar. Jag är inte, och har heller aldrig varit partipolitiskt organiserad och diskuterar bara politik i min vänkrets. Jag är universitetsutbildad och har arbetat såväl statligt och kommunalt som i privat företag och eget företag genom åren.
Jag misstror både socialism och kapitalism och tror
närmast på ett måttfullt, liberalt samhälle där kollektivet värnar om de
svaga och inte medger de girigas och makthungrigas excesser, samtidigt
som entrepenörskap, kreativitet, arbete och inte minst hygglighet
gynnas. Jag vill att alla ska få samma tillgång till utbildning,
sjukvård och hjälp när de har det svårt men ogillar ett uttalat
bidragssamhälle.
Följande film som publicerades av Aftonbladet under 2013 om ökade förmögenhetsklyftor har stört mig:
http://www.aftonbladet.se/ nyheter/article16903360.ab
Jag tänkte därför inför höstens riksdagsval be Sveriges riksdagspartier kommentera:
http://www.aftonbladet.se/
Jag tänkte därför inför höstens riksdagsval be Sveriges riksdagspartier kommentera:
* De faktiska förhållanden som filmen visar
* Vad partiet anser vara den optimala förmögenhetsfördelning i Sverige och på vilka grunder sett ur ett samhällsperspektiv
* Om och i så fall vad partiet avser göra rörande filmens påpekade förhållanden
Jag kommer att publicera ert och andras svar på en blogg
som liksom jag själv är helt fristående från politiska partier, företag
och föreningar. Var därför snälla och svara kortfattat utan att hänvisa
till partiprogram eller andra längre dokument.
Med vänliga hälsningarErik Granström
Extrafråga till Moderaterna:
Detta är alltså mitt brev till er moderater. Ni har ju drivit en arbetslinje och jag kan i viss mån sympatisera med denna, men ser inte kopplingen till filmens inkomstklyftor. Borde inte fördelningskurvan av inkomster och förmögenhet i ert idealsamhälle snarast få en klockform, där medel ansamlas hos dem som arbetar snarare än hos dem som redan äger? Jag har svårt att se att de rikaste skulle arbeta hårdare genom att ytterligare öka sin redan excessiva rikedom. Borde inte era politiska åtgärder snarare dirigera om inkomst och förmögenhet till de grupper ni vill ska åta sig mer, hårdare eller mer kvalificerat arbete för att gynna samhället?
Min sammanställning av svaren
Kristdemokraterna (Carl Öhman)
* Det finns tekniska svagheter i filmen* Det är värre i många andra västländer
* Regeringen har givit medborgarna möjlighet att påverka sin inkomst (man talar en hel del om inkomst vilket som sagt inte riktigt var frågan)
* Regeringen har tagit finansmarknaden i örat.
* Det går inte att jämföra förmögenheter eftersom vissa sparar och vissa konsumerar.
Moderaterna (Johan Westrin)
* Filmen ger överdriven bild - så illa är det inte i Sverige* Det är värre i många andra västländer
* Pratar om inkomst och jobbskatteavdrag vilket alltså inte var frågan vilket man också erkänner
* Motiverar avskaffandet av förmögenhetsskatten med att den drabbade småsparare värre än rika.
* Dissar kommunismen som system - tycker att vissa skillnader är OK, men inte för stora
Socialdemokraterna (Inget namn)
* Gav ett allmänt svar som jag uppfattar som inklippt från annan plats med innebörden att folk ska ha det drägligt och att klyftorna inte ska vara för stora.Folkpartiet (Therese Quiding)
(bad om ursäkt för att jag fått vänta en månad vilket uppskattas)* Inkomstklyftorna ökade mer under S före 2006.
* Försvarar jobblinjen
* Räknar upp åtgärder som regeringen genomfört riktade till svaga grupper
Mina kommentarer
* De partier som svarat får ett plus i kanten vad mig anbelangar samtidigt som jag är lite besviken på att V och MP inte svarade. Framförallt V hade väl öppet mål här?* Borgerlig hållning: Det är inte så illa och i den mån det är illa så är det lika mycket S fel.
* Socialdemokraterna: Svarar med vänster hand medan de messar om annat eller äter lunch.
I övrigt får ni dra era egna slutsatser.
Kristdemokraternas hela svar
Hej Erik,
Artikeln hänvisar till en
marknadsundersökning som är utförd 2013, och jämför denna med
förmögenhetsstatistik från 2007, däri ligger min inledande
kritik.
I statistiken över disponibla
inkomster har man dessutom valt att hoppa över utvecklingen under
finanskrisen, vilket jag tycker är ganska oseriöst - från 2007
till 2008 sjönk den genomsnittliga disponibla inkomsten för den
första decilgruppen med 9,5%, men har sedan dess stadigt ökat. Den
disponibla inkomststatisktiken tar sedan inte hänsyn till att
människor med högre inkomster ofta också är högt belånade och
kan tvingas använda stora delar av den disponibla inkomsten till att
amortera, för att ta ett exempel. Jag kan fortsätta, men jag tror
min poäng framgår.
Inkomstskillnader är givetvis inget
man ska vifta bort, men det ska sägas att Sverige är ett av de
länder i Världen där inkomstskillnaderna faktiskt är minst,
vilket heller inte nämns i artikeln. Jobbskatteavdraget har sänkt
trösklarna in på arbetsmarknaden och haft en gynnsam
fördelningseffekt för människor med lägre inkomst. Friktioner och
matchningsproblem på arbetsmarknaden är viktigt att minimera för
att ge alla likvärdiga möjligheter att förbättra både sin
ekonomiska och sociala situation. Ett annat problem är att mycket
ekonomisk aktivitet bedrivs på finansiella marknader när det vore
fördelaktigt med mer aktivitet i den reala ekonomin. Som du säkert
vet har regeringen föreslagit en rad åtgärder för att främja
återhållsamhet i den finansiella sektorn, vilket är ett bra första
steg. Självklart ska vi även ha ett väl fungerande
socialförsäkringssystem, och här lanserade vi en stor
sjukförsäkringsreform under 2008 som hjälpt många tidigare
förtipspensionerade att lämna utanförskapet.
Vi som parti förespråkar människors
valfrihet, därför är det svårt att ha en uppfattning om en
optimal förmögenhetsfördelning eftersom vissa hushåll föredrar
att konsumera medan andra föredrar att spara.
Med vänlig hälsning,
Carl Öhman
Moderaternas hela svar
Hej!
Det här med förmögenhetsfördelning
och fattigdom, är
ett inte helt okomplicerat ämne. Det är viktigt
att inte bara se till rena statistikuppgifter, utan att också vara
medveten om orsa
ker, verkan, konsekvenser av olika
ekonomisk-politiska åtgärder samt hur välstånd och fattigdom
kommer till.
När man ser filmen på Aftonbladets
hemsida, som Du hänvisar till, får man närmast intrycket att
Sverige skulle vara en plutokrati, där ett fåtal människor med
statens goda minne har roffat åt sig nästan all egendom, medan
resten – eller i varje fall en mycket stor del – av folket lever
i elände och fattigdom. Men så är det ju faktiskt inte.
Sannolikt är ojämnheten i
fördelningen av förmögenheter större i jämförbara länder än i
Sverige.
Jämfört med de flesta andra länder
har nämligen Sverige en mycket jämn inkomstfördelning. Detta blir
ännu tydligare om man även omfattar offentligt finansierade
välfärdstjänster (vård, skola och omsorg). Med det utvidgade
inkomstmåttet hade Sverige i den senaste internationella jämförelsen
den lägsta inkomstspridningen i hela OECD-området.
Vi har i Sverige ett progressivt
skattesystem, vilket innebär att de som har högre inkomst betalar
en procentuellt större del av sin inkomst i skatt än de som har
lägre. Låg- och medelinkomsttagare betalar oftast inte någon
statlig inkomstskatt alls. De betalar bara kommunal inkomstskatt.
En enkel sänkning av den statliga
inkomstskatten skulle därmed bara ha kommit dem tillgodo som har
höga inkomster. Därför införde alliansregeringen
jobbskatteavdraget. Jobbskatteavdraget görs i den kommunala
beskattningen, men kommunerna blir kompenserade av staten.
Att redogöra för den exakta
konstruktionen av jobbskatteavdraget skulle bli väldigt komplicerat.
Men man kan säga, att den som har en mycket låg inkomst i princip
får dra av hela inkomsten. När man har nått över den nivån så
betalar man skatt men har ett relativt stort skatteavdrag. Sedan
trappas den procentuella reduktionen av när man tjänar mer. För
den som tjänar 358 000 kronor per år eller mer blir
jobbskatteavdraget ett fast belopp. Högre än cirka 26 000 kronor
per år blir inte jobbskatteavdraget.
Det innebär att en undersköterska
eller en förskollärare har fått en mycket märkbar skattesänkning.
Det gamla socialdemokratiska argumentet, att en skattesänkning
främst skulle gynna höginkomsttagare, håller inte längre. De som
genom jobbskatteavdraget har fått behålla en proportionellt större
del av sin inkomst är låg- och medelinkomsttagarna.
Efter att ha läst allt detta, invänder
Du kanske att inslaget på AB:s hemsida inte handlade om
inkomstfördelning utan om förmögenhetsfördelning. Det är ju
riktigt. Men om man vill förbättra ekonomin för dem som lever med
knappa marginaler, så måste man ju börja med att se till att de
får behålla mer av sin inkomst.
Det som inte explicit uttalas i
inslaget på AB:s hemsida, men som ligger underförstått i
resonemanget, är att man borde återinföra den avskaffade
förmögenhetsskatten. Det är något som vi absolut inte håller med
om.
Vi anser att förmögenhetsskatten var
en felaktig skatt. Det principiella skälet för detta är att det
var en skatt på redan beskattade pengar. Det praktiska skälet är
att det var en skatt som drev ut kapital ur vårt land och det gällde
pengar som vi skulle behöva i våra svenska företag för att skapa
tillväxt och nya jobb.
Förmögenhetsskatten var dessutom
extra orättvis, eftersom den socialdemokratiska regeringen hade
befriat vissa av de allra största förmögenheterna (huvuddelägare
i företag på O-listan) från att bli beskattade, medan ”vanliga”
människor som hade lyckats spara ihop ett kapital som översteg 1,5
miljoner kronor blev ”straffade” för detta genom
förmögenhetsskatt.
(Till detta kom kombinationen av
fastighetsskatt och förmögenhetsskatt, som gjorde att
fastighetsägare drabbades både av fastighetsskatt och
förmögenhetsskatt. Eftersom både förmögenhetsskatten och
fastighetsskatten baserades på taxeringsvärdet, ledde detta i många
fall till fullkomligt orimliga konsekvenser. Det fanns
låginkomsttagare som tvingades sälja sina hem just för att de inte
har klarade kombinationen av dessa båda skatter. En enkel
fiskarstuga i ett skärgårdsområde kunde p.g.a. läget drabbas av
ett jättehögt taxeringsvärde.)
Jag tror att alla är överens om att
det måste finnas ett visst mått av ekonomisk jämlikhet. Men detta
får inte gå till överdrift, för konsekvenserna av det blir i
själva verket mycket negativa.
Alla de samhällen, som har försökt
att driva en mycket långtgående utjämningspolitik, har stagnerat
och halkat efter i utvecklingen. (Det var ingen tillfällighet att
det kommunistiska Östeuropa drabbades av en ekonomisk krasch i
slutet av 1980-talet eller att Sovjetunionen kollapsade 1991.) Vi
moderater ser mycket hellre ett samhälle där det finns människor
som har det bättre än andra, men där alla ändå har en ganska
hygglig standard, än ett samhälle där alla har det lika uselt och
är lika fattiga.
Ernst Wigforss, som var
socialdemokratisk finansminister i många år, är känd för
yttrandet: ”Fattigdomen fördrages med jämnmod, då den delas av
alla.” Så skulle en moderat aldrig säga.
(För att undvika missförstånd vill
jag framhålla, att detta naturligtvis inte innebär att vi skulle
vilja ha ett samhälle där alla inte har lika chanser. Tvärtom,
menar vi att det är viktigt att alla barn får en bra start i livet,
en god uppväxt, får gå i en bra skola och sedan får en utbildning
som är anpassad till vars och ens förutsättningar och behov. Det
är utomordentligt viktigt att vi får ett socialt rörligt samhälle.
Det är också det som alliansregeringens politik syftar till.)
De som har det allra sämst ekonomiskt
i vårt land är de som befinner sig i utanförskap. Det bästa vi
kan göra för dem är att på alla sätt se till att jobben blir
fler, så att färre människor ska behöva göra det.
Alliansregeringens främsta mål har,
alltsedan dess tillträde hösten 2006, varit att få fler i arbete.
Flera reformer som förbättrar arbetsmarknadens funktionssätt och
stärker incitamenten till arbete har genomförts. Det är en politik
som gynnar dem som i dag har låga inkomster och dem som står
utanför arbetsmarknaden. Sysselsättningen har ökat med 200 000 och
utanförskapet har minskat med 200 000. Det är en utveckling i rätt
riktning, som måste få fortsätta. För denna utveckling leder i
förlängningen till minskade skillnader och ökad sammanhållning.
Med vänliga hälsningar
Johan Westrin
Socialdemokraternas hela svar
Hej Erik
Tack för ditt mejl.
Vi har inte resurser att referera eller analysera enskilda hemsidor.
Så vi ger dig ett svar utifrån de frågor du skickade i ditt mail.
Vi tror att rättvis fördelning, välfärd åt alla, minskade klyftor och jämställdhet mellan kvinnor och män skapar ett bättre samhälle för alla. Den allra viktigaste fördelningspolitiken är hög sysselsättning och låg arbetslöshet. Arbetslöshet skapar ofrihet för individen och är förödande för samhällsutvecklingen. Utslagningen från arbetsmarknaden måste hejdas och jobben måste bli fler. Den som förlorar jobbet behöver både inkomsttrygghet och effektiva broar ut ur arbetslösheten. Vi vill investera i jobb och utbildning – det bygger Sverige starkt och ökar vår konkurrenskraft.
Samtidigt för regeringen en politik som försämrar för flera grupper i samhället som redan har det tufft. Pensionärer betalar mer i skatt än en löntagare med samma inkomst. Försämringarna i trygghetsförsäkringarna ökar otryggheten utan att skapa fler jobb. En halv miljon har trängts ut ur a-kassan och många tvingas söka socialbidrag när de drabbas av arbetslöshet. Socialstyrelsen har uppgivit att det vanligaste försörjningshindret för dem som fick ekonomiskt bistånd 2010 var relaterat till arbetslöshet.
Vi kan alla bli sjuka och då ska vi kunna vara säkra på att vi både får rehabilitering för att snabbt komma tillbaka till arbete, och ekonomisk trygghet under den tid det tar. Vi vill förbättra tryggheten för de sjukskrivna och arbetslösa.
Regeringens politik har inte bara resulterat i ett ökat utanförskap och en rekordhög långtidsarbetslöshet, utan livsvillkoren för de som befinner sig i utanförskap har försämrats och vägarna tillbaka har beskurits. I Sverige har det varit svårt att bli fattig, men lätt att ta sig därifrån. Regeringen gör det omvända – medvetet. Och samtidigt sänker regeringen skatterna för de med högst inkomster.
För oss socialdemokrater är huvudsyftet med att betala skatt att finansiera de samhällsnyttigheter som vi alla behöver. Skatt efter bärkraft är ett oslagbart sätt att effektivt fördela välstånd och möjligheter rättvist. Skatterna ska minska klyftorna – inte öka dem. När skatterna sänks så kraftigt att det går ut över välfärdens kvalitet ökar istället klyftorna och friheten begränsas. Ett flertal skatter måste förändras för att säkra välfärden och rättvisan. De med höga inkomster måste bidra mer.
Vänliga hälsningar
Socialdemokraterna
Tack för ditt mejl.
Vi har inte resurser att referera eller analysera enskilda hemsidor.
Så vi ger dig ett svar utifrån de frågor du skickade i ditt mail.
Vi tror att rättvis fördelning, välfärd åt alla, minskade klyftor och jämställdhet mellan kvinnor och män skapar ett bättre samhälle för alla. Den allra viktigaste fördelningspolitiken är hög sysselsättning och låg arbetslöshet. Arbetslöshet skapar ofrihet för individen och är förödande för samhällsutvecklingen. Utslagningen från arbetsmarknaden måste hejdas och jobben måste bli fler. Den som förlorar jobbet behöver både inkomsttrygghet och effektiva broar ut ur arbetslösheten. Vi vill investera i jobb och utbildning – det bygger Sverige starkt och ökar vår konkurrenskraft.
Samtidigt för regeringen en politik som försämrar för flera grupper i samhället som redan har det tufft. Pensionärer betalar mer i skatt än en löntagare med samma inkomst. Försämringarna i trygghetsförsäkringarna ökar otryggheten utan att skapa fler jobb. En halv miljon har trängts ut ur a-kassan och många tvingas söka socialbidrag när de drabbas av arbetslöshet. Socialstyrelsen har uppgivit att det vanligaste försörjningshindret för dem som fick ekonomiskt bistånd 2010 var relaterat till arbetslöshet.
Vi kan alla bli sjuka och då ska vi kunna vara säkra på att vi både får rehabilitering för att snabbt komma tillbaka till arbete, och ekonomisk trygghet under den tid det tar. Vi vill förbättra tryggheten för de sjukskrivna och arbetslösa.
Regeringens politik har inte bara resulterat i ett ökat utanförskap och en rekordhög långtidsarbetslöshet, utan livsvillkoren för de som befinner sig i utanförskap har försämrats och vägarna tillbaka har beskurits. I Sverige har det varit svårt att bli fattig, men lätt att ta sig därifrån. Regeringen gör det omvända – medvetet. Och samtidigt sänker regeringen skatterna för de med högst inkomster.
För oss socialdemokrater är huvudsyftet med att betala skatt att finansiera de samhällsnyttigheter som vi alla behöver. Skatt efter bärkraft är ett oslagbart sätt att effektivt fördela välstånd och möjligheter rättvist. Skatterna ska minska klyftorna – inte öka dem. När skatterna sänks så kraftigt att det går ut över välfärdens kvalitet ökar istället klyftorna och friheten begränsas. Ett flertal skatter måste förändras för att säkra välfärden och rättvisan. De med höga inkomster måste bidra mer.
Vänliga hälsningar
Socialdemokraterna
Folkpartiets hela svar
Hej Erik,
Tack för ditt mejl till Folkpartiet. Jag vill börja med att be om ursäkt för att du fått vänta så länge på svar från oss.
I Sverige ökade inkomstspridningen framför allt från början av 1990-talet fram till 2006. De rika drog då i väg i inkomstligan. Därefter har inkomstspridningen ökat betydligt långsammare.
För den tiondel i befolkningen som tjänar mest fördubblades den disponibla inkomsten mellan 1995 och 2012. Men hela 85 procent av ökningen skedde under Göran Perssons tid vid makten, 1995-2006.
Sedan 2006 har inkomstspridningen ökat endast marginellt, samtidigt som hushållens reala disponibla inkomster har ökat kraftigt (med 19 procent, enl. SCB). Alliansen har alltså klarat av att under en finanskris öka hushållens välstånd kraftigt, samtidigt som inkomstspridningen inte stuckit iväg.
En politik för fler jobb är den bästa fördelningspolitiken. Alliansen har sedan 2006 fört en politik som förbättrat drivkrafterna till arbete, i synnerhet för personer med lägre inkomster.
Alliansens politik har lett till att över 250 000 personer fler har ett jobb idag än 2006 och att utanförskapet (mätt som personer som lever på någon form av social ersättning) har minskat kraftigt. Det har lyft många från fattigdom till en bättre tillvaro. Att ännu fler kommer i jobb är det viktigaste framöver för att fortsätta minska fattigdomen och bekämpa inkomstklyftor.
Regeringen har också genomfört en rad åtgärder riktade till grupper med svag ekonomi eller större försörjningsbörda, för att förbättra dessa personers ekonomiska situation (se listan nedan). Regeringens kombination av riktade insatser och en politik som lyfter människor från utanförskap till jobb har varit en framgångsrik väg för Sverige.
• Bostadsbidraget har höjts för såväl unga utan barn som för barnfamiljer (BP12)
• Flerbarnstillägget inom barnbidraget har höjts (BP11)
• Studiemedlet (lånedelen) har höjts (BP10 och BP11)
• Studiemedlet (bidragsdelen) har höjts (BP10)
• Bostadstillägget för personer med sjuk-och aktivitetsersättning har höjts (BP10).
• Bostadstillägget till pensionärer har höjts (BP12)
• Grundavdraget för pensionärer har höjts (BP09, BP10, BP11, BP13 och BP14)
• Höjt tilläggsbidrag för barn inom studiestödet (BP13)
• En höjning av bostadstillägget till ogifta pensionärer (BP13)
• En höjning av grundnivån i föräldrapenningen (BP13)
• Vidare har regeringen genomfört en reform som innebär att en del av arbetsinkomsten inte ska räknas in när försörjningsstödets nivå bestäms (BP13 – trädde i kraft 1juli 2013)
• Höjning av det särskilda bidraget i bostadsbidraget (BP14)[1]
• En fritidspeng för barn i ekonomiskt utsatta hushåll (BP14)
• Förstärkning av bostadstillägget för ålderspensionärer med arbetsinkomster (BP14)
• Förstärkning av etableringstillägget och bostadsersättningen för personer med rätt till etableringsersättning (BP14)
Den här bilden bekräftas av Finanspolitiska rådet, som i sin rapport förra året konstaterade att ”inkomstskillnaderna i Sverige har varit närmast oförändrade mellan 2006 och 2011, trots den ekonomiska krisen.
Med vänlig hälsning
Therése Quiding
Tack för ditt mejl till Folkpartiet. Jag vill börja med att be om ursäkt för att du fått vänta så länge på svar från oss.
I Sverige ökade inkomstspridningen framför allt från början av 1990-talet fram till 2006. De rika drog då i väg i inkomstligan. Därefter har inkomstspridningen ökat betydligt långsammare.
För den tiondel i befolkningen som tjänar mest fördubblades den disponibla inkomsten mellan 1995 och 2012. Men hela 85 procent av ökningen skedde under Göran Perssons tid vid makten, 1995-2006.
Sedan 2006 har inkomstspridningen ökat endast marginellt, samtidigt som hushållens reala disponibla inkomster har ökat kraftigt (med 19 procent, enl. SCB). Alliansen har alltså klarat av att under en finanskris öka hushållens välstånd kraftigt, samtidigt som inkomstspridningen inte stuckit iväg.
En politik för fler jobb är den bästa fördelningspolitiken. Alliansen har sedan 2006 fört en politik som förbättrat drivkrafterna till arbete, i synnerhet för personer med lägre inkomster.
Alliansens politik har lett till att över 250 000 personer fler har ett jobb idag än 2006 och att utanförskapet (mätt som personer som lever på någon form av social ersättning) har minskat kraftigt. Det har lyft många från fattigdom till en bättre tillvaro. Att ännu fler kommer i jobb är det viktigaste framöver för att fortsätta minska fattigdomen och bekämpa inkomstklyftor.
Regeringen har också genomfört en rad åtgärder riktade till grupper med svag ekonomi eller större försörjningsbörda, för att förbättra dessa personers ekonomiska situation (se listan nedan). Regeringens kombination av riktade insatser och en politik som lyfter människor från utanförskap till jobb har varit en framgångsrik väg för Sverige.
• Bostadsbidraget har höjts för såväl unga utan barn som för barnfamiljer (BP12)
• Flerbarnstillägget inom barnbidraget har höjts (BP11)
• Studiemedlet (lånedelen) har höjts (BP10 och BP11)
• Studiemedlet (bidragsdelen) har höjts (BP10)
• Bostadstillägget för personer med sjuk-och aktivitetsersättning har höjts (BP10).
• Bostadstillägget till pensionärer har höjts (BP12)
• Grundavdraget för pensionärer har höjts (BP09, BP10, BP11, BP13 och BP14)
• Höjt tilläggsbidrag för barn inom studiestödet (BP13)
• En höjning av bostadstillägget till ogifta pensionärer (BP13)
• En höjning av grundnivån i föräldrapenningen (BP13)
• Vidare har regeringen genomfört en reform som innebär att en del av arbetsinkomsten inte ska räknas in när försörjningsstödets nivå bestäms (BP13 – trädde i kraft 1juli 2013)
• Höjning av det särskilda bidraget i bostadsbidraget (BP14)[1]
• En fritidspeng för barn i ekonomiskt utsatta hushåll (BP14)
• Förstärkning av bostadstillägget för ålderspensionärer med arbetsinkomster (BP14)
• Förstärkning av etableringstillägget och bostadsersättningen för personer med rätt till etableringsersättning (BP14)
Den här bilden bekräftas av Finanspolitiska rådet, som i sin rapport förra året konstaterade att ”inkomstskillnaderna i Sverige har varit närmast oförändrade mellan 2006 och 2011, trots den ekonomiska krisen.
Med vänlig hälsning
Therése Quiding
1 kommentar:
Jag personligen bryr mig inte om sakfrågorna, utan tänker mer på ideologin bakom och vad resultat blir av den ideologin.
Det gjorde valet väldigt enkelt för mig!
Skicka en kommentar