torsdag 7 augusti 2014

Porträtt av Shagul

Någon undrade hur förebilden till Shagul i böckerna ser ut och jag hittade faktiskt ingen bild av honom här på bloggen så jag gör ett extrainlägg.


Ansiktet är en rekonstruktion av Harwa, en 3000 år gammal mumie, som givits nytt kött tack vare egyptiska muséet i Turin. Jag föll för honom så snart jag såg bilden för flera år sedan och tänkte att detta är definitivt Shagul. Jag gillar kombinationen av kraft och obehaglighet som passar väl med Shaguls personlighet. Bland annat denna bild skickade jag till Martin Bergström inför omslagsillustrationen till Slaktare små. Ni kan läsa om Harwa här.

För den niofingrade Shagulklonen gillade jag Hannas i denna version av Jesus Christ Superstar även om han är lite vekare.



3 kommentarer:

Henke sa...

Mycket passande!

Joakim K sa...

För flera år sen så ritade en tjej på rollspel.nu (Kornella?) hur hon tänkte sig Shagul. Jag var helt tagen av bilden men har inte kunnat hitta den på flera år. Det jag minns var en sittandes man (kring 60) med långt skägg och hår, flintskallig. Det fanns något mesopotamskt över honom. Det är synd att fotot inte verkar gå att hitta online längre.

Erik Granström sa...

Joakim K: Du menar inte bilden från de gamla spelen: http://www.piruett.se/blogg/wp-content/uploads/2009/06/boss_shagul.jpg

Annars kan jag kolla runt. Minns inte själv någon sådan bild, men vet vilken Kornella du menar.