tisdag 13 augusti 2013

Lojalisternas tid på väg ut i handeln

Fria ligan meddelar att speläventyret Tricilve - Lojalisternas tid har anlänt från tryckeriet och som bäst är på väg ut till affärerna. Jag har själv skrivit en stor del av texten som kompletterats av bland annat Jerry Lasota. Därtill kommer en bunt tjusiga illustrationer.

Äventyret är skrivet till rollspelet Svavelvinter och utspelar sig i huvudstadens slumkvarter där oroligheter följer på det undantagstillstånd kejsaren utlyst efter arresteringarna av Nya sfärens medlemmar. Spelmodulen bjuder både på många äventyrsuppslag och en beskrivningen av slumkvarteren.

Som jag tidigare har berättat utspelar sig Lojalisternas tid efter boken Slaktare små men innan berättelsen når Tricilve i romanen Vredesverk vilken publiceras våren 2014. Handlingen i Vredesverk fortsätter i sin tur där spelet slutar och flera av spelets personer dyker upp i romanen.

Jag har själv inte sett äventyret ännu så det ska bli väldigt spännande att bläddra i det när jag får mina exemplar senare i veckan. Gå gärna in och diskutera på Fria ligans forum.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan man se äventyret litesom en roman och läsa den som en sådan i väntan på Vredesvek?

Jonatan

Erik Granström sa...

Jonatan: Nja, Svavelvinterspelet är ju skrivet för ganska öppet spel så modulen är snarare en djupdykning i Tricilves slum med en mängd äventyrsuppslag. Det finns ett slags ramberättelse med Ingolmo Dokellas perukmakeri som bas och ett mer utvecklat underäventyr vid namn "Den sjunde styggelsen" som jag själv tyckte blev ganska spännande och som man ganska lätt kunde skriva en berättelse om, men det ligger i spelandets natur att handlingen bestäms under spel.

En roman är för mig som författare något annat där de färdiga sammanhangen noga läggs tillrätta för att ge en ganska komplett bild. Kanske vi kan återkomma när några utomstående bildat sig en uppfattning.