onsdag 3 april 2013

Självskrivet

En lite lustig och helt oplanerad sak hände när jag satt och skrev igår. Två av berättelsens aktörer, A och B, båda välkända för läsarna, möttes för första gången. A fällde en inledande replik som bara dök upp och jag insåg att B skulle uppfatta orden som ett förtäckt hot. B svarar i sin tur skarpt för att markera position och resultatet blir att dessa två redan från början ogillar varandra och kommer att försöka sätta varandra på plats framgent. Deras motsättning är emellertid inte fientlig utan snarare en kamp om prestige och rang. Jag blev själv lite förvånad över utvecklingen men anade när jag tänkte efter att personernas relation i fjärde boken kommer att bli intressantare på detta sätt eftersom båda samtidigt vet att de måste samarbeta och egentligen har samma mål. De delar dessutom en hemlighet som ingen annan får känna till.

Jag ville mest förmedla hur en enskild scen plötsligt kan förvåna även författaren trots att denne tror sig ha grepp om vad som kommer att hända. Ofta öppnar sådana oväntade vändningar nya möjligheter och inte minst intresset för att skriva vidare. Jag kan plötsligt se konsekvenser en halv bok längre bort och kommer mer eller mindre medvetet att styra skrivandet åt det hållet. Märkligt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Inträffar det också att händelseutvecklingen får dig att inse hur det du skrivit några kapitel tidigare eller i förra boken skulle ha bidragit till en bättre helhet om det varit helt annorlunda? Går du i så fall tillbaka och redigerar i den mån det inte är för sent?

Jonatan

Erik Granström sa...

Jonatan: Så är det absolut. Jag går ofta tillbaka och redigerar i tidigare kapitel när jag ser nya samband. Det kanske lustigaste exemplet är när Shagul i Svavelvinter berättar att Silvia Miranda en gång var man vilket stämmer. Så här mot slutet blir det också aktuellt att kasta in krokar med sikte på nästa bok.

Lustigt nog har det egentligen aldrig hänt att jag efter det att en bok har publicerats kommit på saker som borde ha skrivits in. Det kan vara så att jag inte ens tänker i de banorna eftersom jag vet att det inte leder någon vart. Däremot slängde jag in några saker i Slaktare små precis i sista sekunden när boken redan hade skickats till tryck i Baltikum. Jag kan av spoilerskäl inte avslöja vad det rörde sig om men kan berätta det när nästa bok har kommit ut om ni påminner mig.