söndag 16 oktober 2016

Trakorien som serieroman?

Serieläsare på telefon


Romanerna om den femte konfluxen är avslutade, men lite som med barnen känner jag mig inte riktigt redo att släppa dem vind för våg. Framför allt skulle jag vilja se böckerna översatta till något annat och större språk, där mitt eget hopp mest har stått till tyskan. Det har hittills varit trögt. Jag tillåter mig också att drömma om något mer visuellt, främst en TV-serie, även om en förutsättning nog vore att böckerna först översatts.

En idé som dök upp vore att ge ut berättelserna som serieromaner. Jag har alltid författat på ett visuellt sätt, där jag först föreställer mig en scen och sedan skriver ner den. Det mesta i böckerna borde därmed kunna framställas visuellt. Sporrad av arbetet med metal-skivan, där scener ur böckerna givits en ny form, skulle jag gärna arbeta med en eller flera tecknare och försöka kondensera texten för detta format, förslagsvis direkt på engelska. Jag har alltid gillat serier och läst dem sedan femårsåldern. Projektet måste emellertid vara ambitiöst från början, annars låter jag hellre bli.

Nu skulle jag gärna vilja höra vad ni andra tror och vilka alternativa vägar som finns: Bra, dåligt? möjligheter? svårigheter? kickstarter? förlag? tecknare? etc.

Jag skulle fortfarande skriva på nya romaner.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Det vore ju faktiskt trevligt, om det genomförs rätt. Nu kommer folk börja vråla efter bergting och ackegård. Och vad skulle egentligen passa bättre?

Anonym sa...

Stefan Kayat... :)

Anonym sa...

Tycker jag låter som en strålande idé.
Någon tecknarstil du gärna skulle vilja se?

/Birke

Erik Granström sa...

Birke: Har inte riktigt koll, utan jag får nog botanisera lite. Det var som sagt mest en förflugen idé.

Nomned sa...

Jag tycker att din unika vuxen-komiska fantasystil passar till så många fler format än det klassiska romanformatet. Personligen tror jag att om ett projekt som du här föreslår ska fånga fansens intresse så kunde man göra "serietidningshistorier" som inte är direkt kopplade till den skrivna storyn i böckerna, iaf inte fullt ut. Att få se fräsha worldbuilding berättelser eller lite "behind the scenes" delar av trakorien. Man kan ju bara ana vad som pågår i Vumbras tavernor, Tricilves hamn, eller Soblaks gator. Oavsätt vilken väg du går fram så tror jag att resultatet oavsätt sin relativa succé inte kommer falla platt; världen du byggt upp är alldeles för intressant för det. Jag vill dock ge förslaget "Smickel" a la detta inlägget http://www.frialigan.se/forum/viewtopic.php?t=35 som tema till något nytt material.

Men känn ingen press ;) Vår gud och frälsare Granström kan inte göra fel ;)

Krumelurfilur sa...

Det är möjligt att du redan vet om det här, men en annan bloggande fantasyförfattare som gjort serier av sina böcker är Joe Abercrombie.

Hans upplägg verkar vara att ha en dedikerat "comic writer" för att bestämma vilka delar av story som går in i vilka rutor, och sedan ett par personer för att rita/färglägga/skriva text.

Hans blogg-inlägg som rör (det insomnade och oavslutade) serieprojektet hittar man här:
http://www.joeabercrombie.com/category/graphic-novel/.

Kanske något att inspireras av?

Erik sa...

Har du funderat på att översätta böckerna till engelska själv? Jag vet ju i och för sig inte hur bevandrad du är i engelska, men eftersom du onekligen är en bildad man så misstänker jag att språket knappast är dig främmande. Däremot så är ju ditt språk väldigt eget och en översättning kommer kanske därför inte att vara det lättaste och nog ta sin modiga tid att färdigställa. Men å andra sidan så tycker jag att det verkar vara ännu mer jobb att skriva själva tetralogin, och det har du ju redan gjort...:)

Annars så tycker jag helt klart att en serie vore ett fantastiskt sätt att föra böckernas arv vidare. Och jag tycker att det borde kunna fungera - bara du får in den där foten någonstans och får någon att lyssna och vilja satsa. Jag menar, Netflix skulle säkert inte ha något emot att få en egen annorlunda men minst lika bra Game of Thrones t ex. :) Men helt klart, för att detta överhuvudtaget skall ens kunna tas vidare så måste ju böckerna översättas till engelska...

Slutligen så vill jag bara tacka för läsupplevelsen hittills. Jag är visserligen bara drygt halvvägs genom Svavelvinter än, men jag är mäkta imponerad av din fantasi, uppfinningsrikedom och inte minst av dina karaktärer! Jag kom till Svavelvinter via den likaledes fantastiska boken om Äventyrsspel som väckte många minnen från min rollspelsfyllda ungdom...:)

Tobias sa...

Ja, en serie skulle nog funka. Det blir nog en väldigt tjock volym...Jag upplever att böckerna genomsyras av en groteskhet med stark känsla av medeltidens alla dåliga sidor; dålig hygien, bölder, dåliga tänder och liknande. En slags naturalism mitt i fantasyn. Det är bra gjort att förmedla det i text, och ovanligt. Säkert en utmaning för en serietecknare eftersom de ofta vill rita snygga personer. Kanske en blandning av Francois Boucq, Enki Bilal och Charlier?

Kristoffer Nåhem sa...

Det är jobbigt att läsa andra böcker nu. De känns tunna, tomma och händelselösa. Sidorna i din romansvit bygger på så mycket och har så många kopplingar till historien, religionen och samtiden.

Om en vanlig "Best seller" som man kan plocka på pockethyllan innehåller lika mycket på en bok som du har på en sida är det en bra historia med relativt djup.

En annan ide är alltså att göra en historia / en bok / novellsamling där du lägger ut texten. T ex 5 historier från Tricilve. Första i undre världen där vi får följa en "Perukmakare". Nästa om Rinrandan, politiken och kanske ett snedsteg i kärleken. Den därefter om Praanz eller dylik person och sedan om en smugglare och den sista om en farlänning. Denna novellsamling kan vara stödd av stämningsbilder. Både sådana som redan finns och nya. I Frankrike är denna typ av halvserier större även om jag själv inte läst många sådana.