torsdag 14 januari 2010

Cirkeln sluts

Romanen Svavelvinter och landet Trakorien började ju som ett rollspel vilket de flesta nog vet. I förrgår anades cirkelns slutning när jag och Mattias Lilja från Järnringen testpelade ett utkast till ett nytt rollspel baserat på romanen och dess uppföljare. De begåvade spelkonstruktörerna Tomas Härenstam och Thomas Johansson arbetar som bäst på en spelmekanik som ska fånga såväl det klassiskt äventyrandet som det politiska rävspelet i Trakorien. Själv kommer jag att hjälpa till med material om själva världen och lokalfärg i regeldelarna.

41 kommentarer:

Freke Räihä sa...

Fedt nok!

Det får man ge sig ut och köpa sen när det är klart!

Simon sa...

Hurra!

Men man tycker att pojkarna på Järnringen borde fokusera på Coriolis!

Men kul i alla fall, har varit nära 2-3 gånger att försöka dra igång något utifrån de gamla modulerna, men har aldrig blivit av för att de jsut är gammla.

Magnus Edlund sa...

Härligt! Bästa nyheten ever!

The Thomster sa...

Excellent! Det ser jag fram emot att införskaffa. Läste nyligen igenom Trakorien när jag var sjuk härom veckan, och den står sig verkligen som den bästa kampanjmodulen någonsin. En mer inspirerande världsbeskrivning får man leta efter, och den innehåller inga tråkiga eller "döda" avsnitt eller den typ av standardutfyllnad som sänker många liknande produkter. Istället är den skriven med mycket lätt hand, med precis lagom mycket detaljer för att skänka inspiration och lokalfärg utan att gå ner sig i detaljmaniträsket (ett annat vanligt misstag hos dagens rollspelsprodukter, som tycks förväxla kvantitet med kvalitet). Hoppas att det nya spelet skrivs i en liknande stil. //Thomas A

kosta sa...

Glada nyheter! Hehe! Tro det blir super när de T(h)omasarna är vd rodret. V0 till Mutant är ju klockrent!

Vad spelade ni för något då, på två pers?

Magister sa...

Yaaaaay!!

Henrik sa...

Kan bara instämma med samtliga av föregående talare. Fantastiska nyheter och enormt intressant med mer bakgrundsmaterial. Det är nästan så man tror att man drömmer :)

Erik Granström sa...

Jag var Strypto da Gomsa (någon som vet var det namnet kommer ifrån - jag har för mig att det finns någonstans i spelen?) en adlig droghandlare på flykt från Staden O efter några missöden med hemkok. Mattias var min livvakt, en misslyckad tempelvakt vid namn Grimorion eller liknande. Vi hade RhabdoRana efter oss men de hann gudarna ske lov aldrig ifatt oss. Vi gjorde mest spelfigurerna och testade lite handlingar med tärningssystemet.

Fokus ligger som sagt på drama mer än på tabellslående och ambitionen är att mekaniken ska vara så lite i vägen som möjligt. En kul grej är att figurernas bakgrundshistoria och erfarenheter mer flexibelt påverkar deras egenskaper än med traditionella "listade" egenskaper. Det passar ganska väl in med mustigheten.

kosta sa...

Det låter ascoolt. Minns med glädje när jag lät RhabdoRana jaga efter mina spelares rollpersoner. Kanske blev viss inflation av det, när de började dra ner underläppen på alla de träffade :)

Anders Sveen sa...

Väldigt roligt att höra!

Tom sa...

Yihoo!

Förslag: Licensiera och anpassa Barbarians of Lemuria-systemet till Trakorien RPG.

Och när vi ändå är igång - anställ Stefan Kayat som illustratör för rubbet. För mig är det lika mycket hans förtjänst Svavelvinter blev så bra som den blev.

Erik Granström sa...

> Tom.
Vi är faktiskt i kontakt med Stefan Kayat och får se vad det kan leda till ... Jag var också mycket förtjust i hans bilder.

Ylva sa...

Grattis till det här! Jättekul med den här växelverkan mellan spel-bok-spel.

Måns sa...

Woohoooo! Inte en dag för sent! Thomas & Tomas har mitt fulla förtroende (vilket de förtjänat flera gånger om)! Det här har alla chanser att bli Sveriges bästa rollspel någonsin, på exakt alla plan!

Brynolf sa...

Håvete vad kul att höra! Det kan bli en riktig hit!

Birkebeineren sa...

Låter mycket fint!

Arvid sa...

Det var en senkommen men ack så välkommen julklapp!

Andreas Davour sa...

Jag ser då inte riktigt vad som var fel med det gammla spelet, och undrar också lite om fokuset på Coriolis.

Men, mer spelmöjligheter i Trakorien är ju bra och det bästa sättet att få nåt att sälja är ju att sälja nya regelböcker...

Markus Borbely sa...

Thomas & Thomas är inte bekanta för mig, vad har de gjort tidigare?

Peter sa...

Fantastiskt! En mycket välkommen nyhet som vi har gått och hoppats på länge! :)

kosta sa...

@Markus: Ena Thomas har gjort Mutantgrejer och andra Tomas är himla bra på regler (min personliga åsikt)och har gjort de sk Version-0 reglerna till Mutant.

Magnus Edlund sa...

Kan du säga något mer om regelsystemet?

Och hur kommer settingen att vara, rent kronologiskt alltså?

Johan_L sa...

Jättekul!

Hoppas det verkligen blir ett system som stöder drama mer än crunch (inget fel med regelcrunch i sig, men inte i ett Trakorien-spel).

Peter sa...

Och jag hoppas att det blir ett system som stöder rollspel och inte grottar ner sig för djupt i min karaktärs psykologi och drivkrafter. Dvs. att det stöder drama, inte ersätter drama.

Misstänker att det blir mycket politik i spelet även regelmässigt. Spännande att se hur detta kommer att gestalta sig!

Markus Borbely sa...

@Kosta Tackar, Version noll ser riktigt trevligt ut så detta ger hopp. Jag ser fram emot detta enormt mycket.
Liksom Peter hoppas jag på ett regelsystem som inte bara handlar om mina personliga psykologi. Men jag är inte orolig för det.

Erik Granström sa...

> Magnus Edlund
Regelsystemet tror jag hellre att T&Th får belysa. Så värst psykologiserande på individnivå har jag hur som helst inte uppfattat det hela. Vi är mer inne på enkelhet som medger stor flexibilitet och läge för drama. Den särskiljande punkten tror jag blir hur väl man kan koppla ihop de enskilda äventyrarna med omvärldens intriger via deras lojaliteter till sk skuggmakter, exempelvis Digeta Longa, Det Heliga Kishatet, lagvrängarnas skrå, Nya Sfären respektive kejsarsidan. Denna dimension utgör för mig mycket av Trakoriens kärna.

Roney sa...

Underbart!

Jag har börjat få ett starkt sug efter att återvända till din värld... detta ökade på denna lust.

Pär sa...

Kul att höra. Väntar spänt på mer info :-)

Dan sa...

Bästa grundidén till ett regelsystem hör enligt min åsikt till rollspelet Playelf (ett inte helt seriöst "manschauvinistiskt koboldnostalgiskt rollspel på svenska" som jag författat ett par äventyr till för tusen år sedan). Tydligen ingår det numera i flera av Krister Sundelins gratisrollspel under benämningen KYSS (Krilles Ypperliga Spel-System).

Jag förutsätter att min rollspels-idol Erik Granström redan känner till det, men för den fåkunnige besökaren på sidan kan jag i korthet berätta att det går ut på att man får slå sina färdighets- och egenskapsslag med en, två eller tre tärningar beroende på hur bra man rollspelar den handling man försöker utföra. En beskrivning som "jag dyrkar upp dörren" ger således en tärning, medan den som beskriver hur han fumlar efter dyrkarna i sin bältesväska, tappar en av dem, svär, tänder ett bloss för att leta upp den tappade dyrken, och sedan vänder sig med ryggen mot de andra äventyrarna medan han dyrkar upp låset för att inte avslöja sina yrkeshemligheter som tjuv, får tre tärningar.

Samma system kan naturligtvis användas för allt från taktikslag i strid (där man kan få tre tärningar antingen genom att hjältemodigt vrålande kasta sig in i striden i spetsen för trupperna efter ett inspirerande tal à la Braveheart/Aragorn, eller genom att ingående beskriva hur man leder striden från stabstältet med en karta, budbärare och en bägare San Arn att smutta på -- givetvis beroende på vilket som är mest in character), till rena svärdskamper, till musikaliska framträdanden som ens karaktär kan tänkas göra.

En annan bra tanke med systemet är att det skiljer mellan spelledarpersoner som statister, bifigurer och huvudpersoner. Statister slår alltid med en tärning, bifigurer med två och huvudpersoner med tre, vilket naturligtvis är dramatiskt riktigt i de flesta situationer.

Jag har utvecklat och anpassat systemet en del för privat bruk och använder det till Drakar och demoner (vilket är det rollspel jag spelar när jag undantagsvis får tid till det -- givetvis är intrigerna centrerade till Trakorien). Genom att premiera bra rollspelande höjer det faktiskt spelandet en hel del.

Vad jag undrar är om själva grundtanken -- att låta rollspelandet inverka på tärningsslagen -- är något som kan tänkas ingå i regelsystemet till Trakorien? Eller tvingas jag anpassa systemet till mina egna preferenser som vanligt? :P

Erik Granström sa...

> Dan

Nope, Idol-Erik känner inte till spelet ifråga ;-). Din beskrivning liknar emellertid ganska mycket det vi arbetar med, dvs med tärningspooler och modifieringar av dessa. Efter testspel så tycker jag att grundspelet redan ser bra ut. Den stora utmaningen tror jag är kopplingen politik - grundspel.

Medusa Games sa...

Kan inte en webbsida eller blogg tas fram relativt snabbt så att man kan följa arbetet?

Tycker också att mycket av det som fanns på svavelvinter.nu också kan läggas upp på denna webbsida.

Birkebeineren sa...

Är det ett alternativ att återuppväcka svavelvinter.nu för nyheter och diskussion kring inte bara spelet men även romanen?

Erik Granström sa...

Jadå, det är nog på gång när nästa del i romanen närmar sig. Blir det något så blir det där och inte på någon ny website skulle jag tro. Även rollspelet kommer att avhandlas på en nyväckt/gammal site så småningom eftersom det är Järnringen som är inblandade.

Harold sa...

Har varit på lång jobbresa och helt missat denna diskussion. Kul!

Regelverket är ännu under utveckling, och väldigt lite är spikat. Som Erik säger är det så kallade Skuggspelet, alltså kampen mellan Trakoriens olika maktfaktorer, en dimension som vi klurar mycket på. Utmaningen är att få det kul i sig och samtidigt något som samverkar med det "vanliga" spelet på ett bra sätt.

Vad gäller det vanliga spelet så är mitt mål ett system med fokus på öde och drama och som låter spelgruppen själv välja position på skalan mellan renodlat spelardriv och mer traditionellt äventyrande. Särskilt mycket regelcrunch blir det inte, jag siktar på ett intuitivt och snabbt system med några nya påhitt och kul taktiska val.

Speltestet och diskussionen med Erik, Lilja och Thomas J nyligen gav mycket matnyttigt. Vi får se var vi landar.
Vill också flika in att det är otroligt kul och hedrande att vara del av det här projektet. Jag är förstås gräsligt partisk, men jag tror att det kan blir riktigt, riktigt bra.

/Tomas (den utan h)

Magnus Edlund sa...

Så var skriver man upp sig som speltestare?

/magnus

Peter sa...

Tomas: Kan man inte bygga mycket på att göra det kul _genom_ att det samverkar med det vanliga systemet. Jag tänker (lite orelaterat) på Total War-serien. En ganska medioker strategi-nivå - men genom att man kan gå ned på taktisk nivå och faktiskt vinna strategiska fördelar med vapen i hand så får det en helt ny dimension.

Så blir det kanske naturligt i rollspel. Får för mig att Regin fungerar på det viset: RP:nas eskapader är en av de främsta resursskaparna för falangerna.

Harold sa...

@Peter: Absolut, målet är att de båda nivåerna ska berika varandra. Det kommer att finnas en viktig resurs i spelet som kan användas, vinnas och förloras både i Skuggspeler och i "grundspelet".

@Magnus: Externa speltestare är mycket välkomna, så snart lite mer har fallit på plats! Själv ska jag dra igång en Konfluxkampanj med det nya systemet under våren.

/Tomas

Magnus Edlund sa...

@Harold: Sign me up! ;) magnus at piruett punkt se.

Rutger sa...

Det är jätteroligt att det här projektet äntligen blir av! Det har varit min våta rollspelsdröm sedan romanen kom ut!

Harold tipsade mig för drygt ett år sedan om A Song of Ice and Fire RPG vars regelmekanik verkar stämma väl överens med det som planeras för Trakorienspelet. Tärningspooler, regler för sociala konflikter/politik, storskalig krigföring (med möjlighet att zooma ner i strid man mot man), regler för hur man sköter provinser etc. Kommer det att sneglas på ASoIAF under skrivandet?

Om ni behöver speltestare ställer jag självklart upp - det skulle vara ett rent nöje att sätta tänderna i spelet och ge (förhoppningsvis användbar) feedback!

Ola Wikander sa...

UNDERBART!

Axel sa...

Fantastico, bästa nyheten sen MuA! Behövs speltestare är jag synnerligen intresserad (men hur anmäler man sig? :)