lördag 5 februari 2022

Marozias resa

 

Romanskrivandet löper på ganska bra för tillfället. Huvudpersonen Marozia har, jagad av rostkyrkan, hittat till Vädersten, borgruinen där den döde kung Algarod och resterna av hans här osaliga vandrar omkring sedan tiden före Blodsdimman. Broväktaren har på Merigalls förslag sökt upp den fredlöse, alderländske soldaten Rintra Avhändaren som fått uppdraget att bära bud till den döde kungen. Därmed ska Rintra visa sig värdig en plats hos rebelledaren Zertorme.

Jag har åtminstone kul!

8 kommentarer:

Haru sa...

Is this one come soon? 😍

Erik Granström sa...

@Haru: I don't have a formal deadline, but I'm making good progress right now and don't plan a very thick novel (I'll blog about the plan soon)

Anonym sa...

Är det här en roman som har koppling till rollspelet Svärdets sång? Tyckte namn lät bekanta från spelledarhandboken.

Jag har för övrigt börjar lyssna på (podcasten) Vi spelar rollspel’s genomspelande av Konfluxsviten, inne på andra säsongen. Ett åtagande som bara är ren lyssnarglädje. Jag har blivit helt hooked på Trakorien efter att ha hört VSR’s brokiga skara hjältar. Älskar den komplexa världen med blandningen av klassiska fantasyelement och knasig renässans.

Nu har jag också skaffat Svavelvinter-romanen och de tre uppföljarna och börjat läsa böckerna.

Är för ung för att ha spelat Drakar på 90-talet utan började spela intensivt under pandemin med mina kompisar (luttrade gamla rollspelare i 40-årsåldern).

Vi har en plan att börja köra Svavelvinter när nu Fria Ligan planerar släppa den ny versionen. Vet ej vilken klass jag ska spela men funderade på nån sorts bördig person med namn som Fritz van Tjädersköld (låter det trakoriskt?).

Hur som helst. Podden har blivit en fantastisk tillflykt till Trakorien, i hemjobb-vardagen, och det är så kul att börja läsa Svavelvinter vilket skänker precis lika stor glädje.

Tack för härlig eskapism och för att en helt ny värld öppnat sig.

/Charlie

Erik Granström sa...

Hej Charlie!

Kul att du hittat in i Trakorien och att du känner dig hemma där! Jag har själv också haft mycket glädje av att lyssna på Axel och hans spelare – det roliga för mig som rollspelsskribent är ju att varje enskild kampanj blir en blandning av bekant och av nytt. Världen ligger mig som du förstår varmt om hjärtat.

Den nya version du talar om är ligans kommande DoD förmodar jag? Vet dock inte om de tänker släppa Svavelvinter till det spelet, men det vore förstås roligt. Jag tror inte att de ska använda Ereb Altor som spelvärld i alla händelser. Du kanske har hört något som jag inte känner till?

Romanen som det här inlägget pratar om utspelar sig som du misstänkte i spelvärlden till Svärdets sång, en värld jag ju till stor del haft glädjen att utforma. Jag tycker att det fungerat bra med Trakorien att bygga samma värld till spel och romaner, där de olika projekten stöder varandra. Inte minst så finns ju en nyfiken läsarskara redan på plats!

Namnet Fritz van Tjädersköld låter utmärkt på Paratorna! Här finns ett blogginlägg om namnseder i Trakorien om du vill fördjupa dig: https://erik-granstrom.blogspot.com/2012/03/trakoriska-sprak-och-namnseder.html

Vet inte om du känner till det eller gillar metal, men jag och Christian Älvestam gav för några år sedan dessutom ut ett album där alla låtar har motiv från Trakorien, mest Marjura. Bandet heter just Svavelvinter. Du kan hitta musiken här i bloggens högerspalt, och albumet finns också på de flesta streamingtjänster. Annars finns här en video med Marjuramotiv till en av låtarna:
https://www.youtube.com/watch?v=p__NMTEsP3Y&list=RDp__NMTEsP3Y&start_radio=1

(Som kuriosa släpps just idag kl 12.00 en video till en annan metal-låt som jag skrivit texten till ;-) )

Henrik sa...


Är detta sant att Svavelvinter ska filmas?
http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic.php?f=4&t=1671

Erik Granström sa...

Kan dessvärre inte kommentera av NDA-skäl

Mattias sa...

Hej Erik.

Jag har ett paket till dig men tror inte jag har aktuell adress. Min är från februari 2020. Så jag tänkte prova att skriva här.

Erik Granström sa...

Hej Mattias. Spännande! Jag bor numera på Norra Kungsgatan 27 i Gävle. pnr 803 23.