onsdag 30 september 2015

Ambassadör för Augustpriset 2015

Tankar från Trakorien har blivit utsedd till en av fyra ambassadörsbloggar för 2015 års skönlitterära Augustpris! Ett par spännande månader väntar med följande hållpunkter:

19 okt – nominerade böcker offentliggörs
23 nov – Augustgalan där vinnarna koras

Bara några få personer vet på förhand vilka böcker som nominerats, och jag tänkte därför skriva om litteratur i allmänhet fram tills jag har böckerna i min hand. Därefter ska jag försöka läsa åtminstone delar av alla sex böckerna i den skönlitterära kategorin och skriva mer specifikt om dem.

Frågan om att medverka som ambassadör dök först upp som en kommentar när omslaget till romanen Vanderland presenterades. Jag var till en början skeptisk och tänkte att det hela var ett skämt eller ett massutskick; dels har jag inte recenserat särskilt många böcker på bloggen och dels skriver jag fantasy för vuxna, en genre som jag inte trodde intresserade representanterna för Augustpriset. Några email och telefonsamtal senare så insåg jag att man menade allvar och känner mig nu både hedrad och entusiastisk.

Som jag förstått har jag mer eller mindre fria händer och återkommer snart om hur jag tänker ta mig an uppgiften. Jag ska alltså inte vara Augustprisets röst utan har blivit ombedd att skriva personligt i en positiv anda. Spontant vore det roligt att ytterligare försöka knuffa upp dörrarna mellan olika litterära rum. Kom gärna med synpunkter!

Jag kommer förstås att fortsätta med sedvanliga blogginlägg parallellt och märker de som har direkt bäring på Augustpriset med bokmärket ovan.

Bakom Augustpriset står Svenska Förläggareföreningen.

2 kommentarer:

Fredrik Kjällbring sa...

Skoj och hedrande! Får hoppas att det blir en del bra böcker som blir nominerade till priset.

Joel Haglund sa...

Underbart! Landakennings Lagoband tränger allt djupare in i de finkulturella korridorerna... eller har du i sann Kastykisk anda uppvisat monetära bevis på ditt litterära gudabenådande? (Inte för att någon här på bloggen skulle påstå att sådana bevis behövs - dina böcker talar naturligtvis nog för sig själva och sin författare)

Skämt åsido - hjärtligaste gratulationer, Erik! Du förtjänar det verkligen!