tisdag 15 maj 2012

Pocket på plats

Idag fick jag pocketversionerna av Svavelvinter och Slaktare små från Coltso. Det betyder att böckerna dyker upp i handeln när som helst och lagom till sommarsemestern. De få korrfel som upptäcktes i de inbundna romanerna från i höstas har förstås korrigerats och några glada citat från recensioner i pressen har lagts till på omslagen. Sidbrytningen är annars densamma. Kartorna är tryckta i fyrfärg på pärmarnas insidor vilket fungerar betydligt bättre än den lite murriga kartan i tidigare pocketversion. Priset tycks ligga på mellan 45-65 kr per bok.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Slaktare Små som ePub snart då kanske :)?

Stort grattis till pocketupplagorna!

Jens Markström sa...

Tjusigt, är det vanligt att sidbrytningen är densamma i en pocket? Brukar det inte vara fler sidor?

Erik Granström sa...

Jens: Det är möjligt att det brukar vara fler sidor, men här är det vad jag kan se exakt samma. Sidmarginalerna är lite mindre men annars ser det på inget sätt konstigt ut. Det kan vara så att förlaget redan från början tänkte på att kunna använda samma sidbrytning för att spara arbete. De inbundna böckerna var ju ganska luftigt utformade.

skymandr sa...

Finnes errata? ;)

Erik Granström sa...

Skymandr: Det ska väl inte finnas några kända fel kvar direkt eller hur menar du?

Anonym sa...

Å den beställdes direkt! Har ännu inte haft glädjen att läsa någon av böckerna så det kommer att bli ett sant nöje. Får se om bilderna från när jag spelledde kampanjen för 15 år sedan kommer tillbaka.
/Johannes

alltidandreas sa...

Hej!
Jag har tagit mig ungefär halvvägs genom den första boken och den är hittils helt underbar!

Dock märker jag till min förskräckelse att det har gjorts ett fel i bindningen. sidorna 385-416 förekommer två gånger på bekostnad av just 352-384. Skall gå förbi sfbokhandeln imorgon men tänkte skriva till dig först. Hur skall det nu gå för gänget i Cruri?

Erik Granström sa...

Andreas: Ett typiskt exempel på hur verkligheten (ditt läsande) drabbas av ändringar i skaparboken. Jag har inte stött på felet tidigare och hoppas att det bara gällde ditt exemplar och att nya förbannelser inte drabbar Cruri. Var detta i pocketen alltså?

Du får hur som helst alldeles säkert ett nytt ex. Jag råkade ut för något liknande nyligen när jag fick en Nietzsche-bok med åtta blanka sidor men förlaget skickade genast en ny.

Erik Granström sa...

Andreas: Kul att du gillar boken förresten! Sådant blir alltid en sporre för fortsatt skrivande.

alltidandreas sa...

Granström: Roligt att höra! (och lite häftigt med kontakt)
fick en ny bok direkt i kassan på sfbokhandeln och passade på att köpa med mig slaktare små.
Du har verkligen gjort ett bra jobb!

Unknown sa...

Hej.

Min kopia av pocketboken har tryckfel. Jag saknar sidorna 353-364 och sidorna 385-416 finns med 2 ggr. Ganska snopet när man läser, det är väldigt spännande just där (Kapitel XXVI: Läderhudar och horn) och sen gick det inte längre.

Jag har skickat ett meddelande till Coltso på facebook, får se om dom svarar.

Erik Granström sa...

Johan: Andreas Lindegren hade samma problem ovan. Det måste ha blivit fel med ett par ark när boken bladades i några ex. Självklart får du en ny - vet inte om det är enklare att gå till affären där du köpte den så får de ta saken med Coltso.