fredag 12 januari 2018

Mörkrets tid är här


Här är omslaget till metalbandet Svavelvinters andra album Mörkrets tid med motiv från Marjura och Trakorien. Christian Älvestam har gjort musiken och undertecknad skrivit texterna till alla åtta låtarna på skivan. Christian har precis sjungit klar alla skönsångspartier med bättre utrustning och ska nu köra partierna med growl. Under februari blir det mixning och mastering i Skövde och sedan hoppas vi kunna trycka upp CD-plattor för försäljning framåt april. Vi kommer eventuellt att köra en separat kickstarter för vinylversion senare.

Illustrationen med crurerna som vaknar ur sin mosse är gjord av Pär Olofsson och Seiya Ogino kommer att fixa layouten från Australien tillsammans med Christian.

7 kommentarer:

Andreas Törnqvist sa...

WOW så snyggt. Måste kännas häftigt att det finns ett band som blivit så inspirerad av dina verk, herr Granström!

Joel Haglund sa...

Detta är det bästa i alla kategorier!

Peuco sa...

Off topic; Men Ursula K. Le Guin gick precis bort. Duellen mellan draken som avslöjat sitt sanna namn, och därför är sårbar, och hjälten med sönderslitna ansiktet, var hennes skapelse. Yevaud och Ged; Blatifagus och Arn Dunkelbrink. Detta verkligen inte menat som någon kritik; alldeles tvärtom. Goda författare tar ofta goda teman och gör dem till sina egna. Men vi ser fram emot dina tankar om Le Guin.

Erik Granström sa...

Peuco: Minns inte riktigt detaljerna från Övärlden, men insåg att jag påverkats av böckerna mer än jag mindes när jag läste om dem för barnen för några år sedan. Så är det och inget att förneka. Just det där med det sanna namnet är dock en väldigt gammal magisk tanke som fanns långt före Le Guin.

Mina tankar om Ursula är övervägande positiva. Jag gillar starka kvinnor som har en egen röst och inte tvekar att avvika från förväntade tankespår (Hannah Arendt är ett annat exempel som jag just läser). Läste nyligen Le Guins ”The Wave in the Mind” med essäer om skrivande och läsande. Jag tycker att hon blandar mycket kloka tankar med sådana som tilltalar mig mindre, möjligen med lite väl tvärsäker ton för min smak ibland, men det kan vara ett amerikanskt fenomen. Stephen King är än mer irriterande tvärsäker i ”On Writing” tycker jag. Och Nietzsche, som jag gärna läser, blandar hela tiden intressanta tankar med rent bisarra och obehagliga idéer. Hellre det än en en jämngrå massa!

Unknown sa...

Vajert! Jag lyssnar en hel del på Nidingsverk, Svavelvinters förra skiva, och ser med spänning fram emot ert gemensamma alster. Två frågor:
1. Blir det något release-party i Stockholm? Det tycker jag att det ska bli!
2. Hur går det med skrivandet? Jag lider svårt av abstinens. Kan du hjälpa mig?
Och till sist kan jag meddela att jag fortfarande tycker att dina böcker är det bästa som finns och att jag gör reklam för dem vid alla möjliga och omöjliga tillfällen. Tänker ofta på det fina Alan Rickman-citatet om Harry Potter (som ju för övrigt också är finfina böcker) men byter ut Potter mot Konfluxen och Rickman mot mig själv 😀
https://goo.gl/images/ZRW29Q

Erik Granström sa...

Hej Martin!

Dina lovord generar mig men värmer förstås samtidigt som en hemligt insmugen pralin från askens undervåning.

Vad gäller dina frågor.
1. Tveksamt med releaseparty i Stockholm eftersom Christian bor i Skövde, men vi får se när vi kommer så långt. För tillfället är det mest blod, arbete, svett och tårar.
2. Det här året har jag mest skrivit på dataspel åt Machine Games, rollspel åt Fria ligan och så skivan, men när skivan och rollspelet är klara tänker jag ta tag i ett par litterära projekt som ligger i startgroparna.

Unknown sa...

Wer wartet mit Besonnenheit
Der wird belohnt zur rechten Zeit

Hoppas att du har lite kul bland blodet och det andra