tisdag 31 augusti 2010

Namnen mellan floderna

Det har uppstått en diskussion om namnet Timatia på bloggen Piruett i samband med diskussion om det nya trakoriska rollspelet. Timatia har alltså så här långt varit namnet på kontinenten söder om Trakorien - "Europa". Det är emellertid inte publicerat ännu utan har mer karaktären av arbetsnamn. Tiamat var ursprungligen ett urmonster och salthav i mesopotamisk religion. I trakorisk religion har det en liknande betydelse men betecknar också kaos, utslocknande och tomhet. Några har problem med associationer runt namnet eftersom det också betecknar en drake ur gamla D&D - det första egentliga rollspelet, ett goth-band etc. Andra tycker att hela gudavärlden skulle döpas om till något mer trakoriskt unikt medan åter andra helt enkelt inte tycker att Timatia låter trakoriskt eller ens bra.

Min inställning är följande:

* Den Mesopotamiska mytologin är helt invävd i Trakorien, inte bara till namnet utan även vad gäller intrig och kosmologi, t.ex. det heliga sötvattnet Abzû, de gudomliga Me - höga språkets begrepp, gudinnan Inashtars (i sig en korsning mellan namnen Inanna och Ishtar) nedstigande till underjorden med Ghumgakk och RhabdoRana etc. Jag trivs bra i denna gudavärld och tänker varken lämna den eller byta namn.

* Att namn som Tiamat, Ishtar, Imhullu etc har förekommit i spel eller hollywoodfilmer tycker jag är irrelevant. Rollspel och dataspel har sedan starten dammsugit världens religioner efter monster och gudar. Ofta har man bara tagit namnet och några yttre attribut medan jag som sagt tycker mig ha använt de ursprungliga mesopotamiska koncepten mer konsekvent.

* Vad gäller själva klangen i ordet Timatia som namn på kontinenten söder om Trakorien så är jag mer villig att diskutera. Enligt skapelsemyterna skapades hela världen av Tiamats kropp så kanske är ordet bättre som namn på hela världen. Därmed skulle ett nytt namn behövas för kontinenten. Jag ska fundera över detta och kanske lägga upp alternativa namn för omröstning här på bloggen.


Ni får gärna tycka till. Däremot är det ingen större vits att ni föreslår alternativ eftersom detta är något jag själv måste föreslå, både av emotionella och upphovsrättsliga anledningar.

5 kommentarer:

Kosta sa...

På piruett skrev du något om olika namn för värld (altor) och olika världsdelar (timatia, ereb).

För min del tycker jag du gör helt rätt och kör vidare med associationer till mesopotamien - det var det jag gillade mkt med Trakorienkonceptet på DoD-tiden.

Samtidigt är det något med klangen av ordet "Timatia" - det låter i min öron för "snällt" eller "barnbokigt" kanske.

Ja vi är alla olika, vad kan man säga ;)

Besökaren sa...

Har inget alls mot att namnet härleds ur Tiamat. Möjligen känns ändelsen -ia inte helt optimal, någon "mörkare" kombination av vokaler eller ändelsestavelse vore att föredra i min rent personliga smak. Associationer kommer man att få dras med i alla fall så det är inget att bry sig om.

(Jag ska på konsert med blackmetalbandet Marduk nästa helg - då ska jag springa därifrån genom Marduks rännarbana :P)

Henke sa...

Har egentligen inget problem med namnet men vänder istället lite på frågan och undrar om det är så viktigt att låsa upp världen med ett namn överhuvudtaget? Räcker det inte att man kallar världen för "världen" ? Det är ju inte alltför ofta man själv använder ord som Tellus eller Jorden för vår egen värld och i de fallen går det i nästan alla situationer att göra en omskrivning till "världen".

Henke sa...

Om det trots allt måste till ett namn så föreslår jag något väldigt kort. 2-3 bokstäver. Tänker nog mer ord som "Faa" än "Eon"

Magister sa...

"Timatia" låter helt OK för mig -- det är konsekvent med resten av namngivningen i boken.