Jag publicerar ett brev som jag skickade till Anders Allander efter hans första kommentarer till boken Svavelvinter. Brevet ger en liten inblick i hur jag ser på romanprojektet vilket kanska kan vara av intresse.
"Hej Anders och tack för dina kommentarer.
Det ska bli spännande  att höra dina slutomdömen. Att Svavelvinter är en krävande bok som inte  alla orkar med är jag redan medveten om - jag tänker mig den ibland som  outspädd saft vilket även du antyder med förslaget att den kanske kunde  delas upp och just "späs ut" för att bli mer lättläst. Komplexiteten  ligger delvis redan i materialets natur och omfattning men min ambition  är heller inte främst att berätta en historia till läsarens bekväma  förströelse (sådana böcker tycker jag redan finns i mängd). Snarare vill  jag tillhandahålla en intrig och miljö för läsaren att dissekera och gå  på upptäcksfärd i - jag läser själv hellre krävande böcker där jag  kan acceptera, ja faktiskt uppskatta, att bara delvis eller inte alls  förstå helheten så länge jag under läsningen tillförs värden och  utmaningar för tanken.
Den gängse förväntningen på romaner och kanske i synnerhet på  fantasy och deckare är att när läsaren kommer till slutet så ska hon  kunna innesluta hela boken i sin tankevärld och referensvärld, uppleva  ett definitivt "The end" där alla ledtrådar knutits samman och mysterier  förklarats. Jag tycker att detta är ett begränsande och på inget sätt  objektivt givet perspektiv. Berättelser förklarar sig sällan helt i  verkligheten (exempel: mordet på Olof Palme eller historien med  eventuella miniubåtar i Stockholms skärgård där vi hänvisas till  spekulationer med otillräckliga eller överväldigande fakta). Jag vill  därför experimentera med att skriva icke-helt-avkodningsbar litteratur  där jag hellre jämför texten med icke-programmatisk bildkonst och musik  eller kanske med verklig historia såtillvida att man kan återvända för  att göra en ny tolkning ur ett annat perspektiv eller vid ny läsning  slås av detaljer som man tidigare inte upptäckt eller kunnat sätta i  sitt sammanhang. Jag arbetar därför mycket med mönster och teman som  återkommer i boken på olika ställen liksom med att allt inte förklaras  utan ofta bara antyds.
Det underbara är att landet Trakorien i viss mån redan fungerar på  det sättet i spelsammanhang där avancerade spelare fortfarande tjugo år  efter att landet först presenterades ofta använder det i olika  sammanhang, med tillägg och anpassningar - ett sant postmodernistiskt  projekt där läsarna / användarna själva skapar vidare från ramen. I  själva verket vill jag se romanerna som en förlängning av samma projekt  med nya vinklingar och detaljer om samma företeelse - mycket riktigt så  har romanen Svavelvinter redan letat sig in i diverse spelprojekt.
Din koppling till modern nyliberalism stämmer helt med mina  intentioner. Eftersom huvudön Paratorna har en kommersiell religion så  finns det goda möjligheter att häckla nutidens företeelser. Trakorierna är  ju heller inte direkt goda utan ganska rasistiska, småsinta och  manipulativa. Jag kan inte påstå att jag har en agenda med böckerna utan  snarare en undersökande och kommenterande ambition."
Det här är intressant Erik. Tack för att du delade med dig!
SvaraRadera